Skip to main contentSkip to navigationSkip to search

2024-04-10

Så här erbjuder du iBoxen via DHL

Från och med april 2024 erbjuder DHL leverans­ till iBoxens nätverk kombinerat med sina egna paket­skåp. Här nedan får du som e-handlare svar på hur det fungerar och hur ni enkelt kan börja erbjuda leverans­ till iBoxen med DHL.

Hur stor andel av Sveriges hushåll täcker DHL?

Vi täcker hela Sverige med vårt B2C-erbjudande (ombud + skåp). När det gäller skåpalternativet har vi snart kopplat upp iBoxen på samtliga orter där de finns.

Hur många dagar i veckan levererar DHL?

Fem dagar i veckan.

Vad har DHL för fall back-lösning om ett paket­skåp skulle vara fullt?

Närmsta DHL-ombud eller annat närliggande paket­skåp.

Vad händer om jag skickar ett paket­ med DHL som är för stort för ett paket­skåp?

Paket­ upp till 51 cm x 46 cm x 58 cm ryms i våra skåp. Vi väger och mäter alltid dina paket­ på våra terminaler. Skulle ett paket­ vara för stort för att rymmas i ett paket­skåp kommer det att skickas till paket­ombud (utan någon extra kostnad). Detsamma gäller om det paket­skåp som din kund valt till exempel är fullt.

Leverans­ändringen skapar ingen fördröjning och mottagaren får i god tid information om förändringen.

Om vi som e-handlare redan använder DHL, hur kan vi börja erbjuda iBoxen med DHL?

Ni är redan är igång! Paket­skåpen är en del av DHL Service Point och fungerar därför helt transparent med din nuvarande tekniska lösning. I din check-out kommer paket­skåp visas som val i din lokator. Om du inte använder DHL:s lokator kommer däremot Service Point att väljas automatiskt.

Om du vill erbjuda dina kunder paket­skåp som ett separat val kommer du behöva prata med din TA-leverantör. Kontakta DHL här - så hjälper dem dig!


Vad kostar det?

Du betalar samma fraktpris som för paket­ombud - enkelt och smidigt!

Hur länge ligger paket­en kvar i paket­skåpet?

Din kund har 7 dagar på sig att hämta ut sitt paket­ innan det går i retur.

Hur fungerar returer?

Returer sköts som för övriga tjänster genom DHL:s paket­ombud. Vi jobbar för att kunna hantera returer via paket­skåp under 2024!

Vad ser DHL för fördelar med en öppen infrastruktur för paket­skåp?

Främst flexibilitet för slutkund som alltid kan välja det alternativ som ligger närmst hemmet. Dock fint att vi som branschkollegor kan samarbeta och därmed inte bygga större skåpnätverk än vad som faktiskt behövs.


Vill du veta mer om tjänsten eller behöver du hjälp att komma igång? Kontakta DHL här!



Fakta iBoxens nätverk:

Just nu finns iBoxen i 80 av Sveriges kommuner och nätverket når drygt 50 procent av Sveriges hushåll. Utomhusskåp som står nära där konsumenten bor, dit man kan gå och hämta sitt paket­ utan att förhålla sig till öppettider, uppskattas enormt mycket. Cirka 45% av konsumenterna betygsätter leverans­upplevelsen via iBoxens app och under 2023 var genomsnittsbetyget 4,6 (av 5).

Sedan sommaren 2023 finns iBoxen även i flera städer i Finland. Även här kommer vi utöka med fler skåp i fler orter.

Tillbaka till nyheter

Läs mer om: iBoxen - så funkar det

En del av hållbar E-handel

Presskontakt

Markus Trautmann

Markus Trautmann

Tel: +46 721-417 417
Email: markus.trautmann@iboxen.com