Skip to main contentSkip to navigationSkip to search
Beställ box
Kontakt

FAQ - Frågor & Svar

Har du frågor relaterade till paket­, leverans­, retur och reklamation vänligen kontakta det transportbolag som du har valt eller den e-handelsbutik som du har handlat från. Här nedan finns direktlänk till respektive transportbolag.

För att kunna använda iBoxen behöver du ladda ned vår app!

Klicka på symbolerna nedan för att ladda ner iBoxens app.

Så funkar det

  • Du får ett besked att du har ett paket­ att hämta via sms och via iBoxens app. (Ladda ned iBoxens app via App Store eller Google Play).

  • Klicka på ”Hitta boxen” för att se var den finns på kartan. Där ser du även foton på var den står.

  • Gå till boxen och klicka på ”Hämta ut paket­” och verifiera dig med BankID.

  • Klicka på ”Öppna lucka”. Luckan öppnas, ta ditt paket­. Stäng luckan.

Här nedan är ett exempel på hur det ser ut i iBoxens app

Så här gör du

Frågor och svar

Har du frågor relaterade till paket­, leverans­, retur och reklamation vänligen kontakta det transportbolag som du har valt eller den e-handelsbutik som du har handlat från. Här nedan finns direktlänk till respektive transportbolag.

Airmee

Best Transport

Bring

CityMail

DB Schenker

DHL

Early Bird

FedEx

Premo

TNT

UPS

Jag hittar inte iBoxen, hjälp mig!?

Alla våra leverans­boxar står utomhus. I appen finns en kartfunktion och bilder som visar boxen och var den står.

Kan någon annan hämta mitt paket­?

Du kan dela ut behörighet så att någon annan kan hämta ut ditt paket­. Gå in på iBoxens app och klicka på det aktuella paket­et. Där finns en funktion där du skriver in telefonnumret till den personen du vill ska hämta ditt paket­. Personen behöver ladda ner vår app, registrera sig med sitt telefonnummer och legitimera sig med BankID när de hämtar ut paket­et.

Hur länge finns mitt paket­ i boxen?

I iBoxens app kan du se hur lång tid paket­et ligger i boxen.

Varför måste man använda platstjänster / Bluetooth / BankID?

  • Platstjänster – iBoxen måste känna av att du är vid rätt plats, det vill säga vid boxen där du ska hämta ditt paket­.

  • Bluetooth – används för att koppla samman mobiltelefon och iBoxen. Det behövs för att just din lucka ska öppnas, och inte någon annans.

  • Mobilt BankID - används för att du (och ingen annan) ska få ditt paket­ säkert. Det används på samma sätt som när man legitimerar sig vid bemannade ombud. Vi vill vara säkra och bekräfta att rätt person får rätt paket­.

Hur gör man en retur?

Kontakta det transportbolag som du har valt eller den e-handelsbutik som du har handlat från. I dagsläget går det inte att göra returer via iBoxen.

Vart är mitt paket­?

Om ditt paket­ inte kommit till iBoxen så ska du kontakta det transportbolag som du valt. Här nedan finns länk till deras respektive spårningssidor.

Airmee – du får en spårningslänk av dem via SMS

Best

Bring

CityMail

DB Schenker

DHL

Early Bird

FedEx

TNT

UPS

BankID matchade inte, vad gör jag nu?

BankID matchar med namnet på paket­et när man signerar. Anledningen till det är att både du och e-handlaren ska vara säker på att ditt paket­ inte kan hämtas ut av någon annan.

Att BankID inte matchade innebär att namnet på paket­et inte är samma som på ditt BankID. När det händer så flyttas paket­et automatiskt till ditt närmsta ombud. Du behöver alltså inte kontakta oss eller transportbolaget. Det sker vanligtvis inom 1-3 dagar, och du kommer att få avisering när paket­et är redo för uthämtning.

Vilka transportörer levererar till iBoxen?

iBoxen har avtal med; Airmee, Best, Bring, DB Schenker, DHL, Early Bird, FedEx/TNT, Premo och UPS. Alla de transportbolag som levererar till iBoxen kopplar upp nya e-handlare hela tiden och framöver kommer de flesta av transportbolagen erbjuda ett tydligt box-alternativ i e-handlarnas checkout.

Handlar du från utlandet och använder UPS som transportör så kan du välja att få ditt paket­ till iBoxen istället för att behöva vara hemma och ta emot det. Valet får du göra via sms när paket­et är på väg hem till dig. På samma sätt fungerar det om du väljer DHL:s hemleverans­tjänst hos någon e-handlare.

Bring erbjuder iBoxen som leverans­alternativ i sitt ombudsnätverk. I e-handlarens checkout väljer du Brings ombudsleverans­ och då får du upp iBoxen som valmöjlighet på de postnummer där boxarna finns och där Bring kopplat på boxarna.

Airmee har precis börjat erbjuda iBoxen som leverans­alternativ för ett antal e-handlare och de kommer inom kort lägga upp fler e-handlare, så håll utkik efter ”Airmee Locker” i e-handlarens checkout.

Best kommer inom kort börja erbjuda iBoxen till fler e-handlare, så håll utkik efter ”Best Boxen”, som de kallar sin tjänst. Early Bird och Schenker kommer att koppla på iBoxen inom ett par månader.

Hos vilka e-handlare kan man beställa för att få paket­ till iBoxen?

Alla de transportörer som levererar till iBoxen kopplar upp nya e-handlare hela tiden. Här är exempel på några av de e-handlare som erbjuder leverans­ till iBoxen; Babyshop, Cocopanda, Sephora, Elgiganten, Nike, Spelbutiken, XXL Sport, CDON, Under Armour, Revolution Race med flera. Handlar du från utlandet och använder UPS som transportör så kan du välja att få ditt paket­ till iBoxen.

Hur gör jag för att få paket­ till iBoxen utanför min fastighet?

Det är e-handlaren som behöver erbjuda iBoxen i sin checkout genom att skriva avtal med någon av de transportbolag som levererar till våra boxar. Om du handlar från en sajt som inte erbjuder leverans­ till ”din” box, hör gärna av dig till e-handlaren och be dem erbjuda det framöver.

Är det säkert att få sina paket­ till iBoxen?

Ja, du som mottagare måste legitimera dig med Mobilt BankID för att kunna hämta ut ditt paket­. Anledningen till det är att både du och e-handlaren ska vara säker på att ditt paket­ inte kan hämtas ut av någon annan.

Plåten på boxarna är tjockare och låsmekanismen är mer avancerad än boxar som står inomhus. Dessutom är e-handelsföretagen noga med vilka varor som får levereras/hängas utanför ytterdörr, till brevlåda, ombud eller box. Med andra ord skickas inte dyrbara och stöldbegärliga varor till boxarna.

Läs mer om iBoxen här

Kundtjänst

Öppettider

Du kan hämta ut ditt paket­ 24/7 då boxen står utomhus och är tillgänglig dygnet runt.

Våra öppettider på kundtjänsten är:

Helgfria vardagar: 08.00-22.00
Helg och röda dagar: 10.00-22.00

Kontakta oss

Om du har frågor relaterade till leverans­boxarna eller iBoxens app så kan du smidigt chatta med oss direkt via iBoxens app eller kontakta oss enligt nedan.

E-mail: konsument.support@iboxen.com
Kundtjänst: 08-13 21 31
Växeln: 08-522 705 50