Skip to main contentSkip to navigationSkip to search

Så använder transportbolagen iBoxen 

iBoxen kommer ständigt i kontakt med e-handlare som är nyfikna på vår lösning. I vår dialog med e-handlare återkommer frågor om hur transportbolagen använder vår infrastruktur, hur det ser ut i checkouten, om returer erbjuds och hur viktiga leverans­boxar kommer att vara för deras erbjudande i framtiden.

Vi har samlat de vanligaste frågorna och svaren från de stora transportbolagen.


  • CityMail 


    Hur ser ni på paket­boxar?


    Vi ser en tydlig trend att paket­skåpen blir mer och mer populära, smidigheten i att de finns hushållsnära passar både konsumenten och CityMail som företag. Brevlådorna är generellt lite för små för att kunna ta emot alla typer av paket­. Det kompletterar vi med paket­skåpen som har ett betydligt större utrymme.

    Vad säger era kunder och kunders kunder om boxar?

    Det finns en stark efterfrågan från kunderna och mottagarna att få säkra leverans­er och att i lugn och ro kunna hämta paket­en vid en tidpunkt som passar dem själva.


    Hur ser ert boxerbjudande ut just nu?

    Alla paket­ delas alltid ut dag ett, vilket gör den till en av marknadens snabbaste tjänster. Alla paket­ är fullt spårbara och när paket­et finns i skåpet får mottagaren en avisering om att paket­et finns att hämta hos iBoxen.

    Vi ser en kraftig ökning av leverans­er till paket­skåpen och en ökad tillströmning av kunder som vill börja använda tjänsten. En tydlig trend är att konsumenterna själva vill styra över sina leverans­er. Om paket­skåp inte finns som alternativ i checkouten hos e-handlaren, så har mottagaren genom CityMail möjlighet att styra om leverans­en till ett paktskåp om man så önskar.

    När räknar ni med att erbjuda returer via iBoxen?

    Ambitionen är att kunna erbjuda returer via iBoxen innan sommaren.

    Hur stor andel av Sveriges hushåll täcker ni?

    Vi når ca 54% av Sveriges hushåll och över 60% av köpkraften. Vi levererar till iBoxen på alla de orter vi täcker.

    Hur många dagar i veckan levererar ni (till boxarna)?

    Vi levererar alla helgfria vardagar.

    Vad kallar ni er tjänst?

    CityMail Paket­skåp.

    Vad har ni för fall back-lösning om en box skulle vara full?

    Vi bokar istället ett annat närliggande skåp och aviserar mottagaren.

    Vad ser ni för fördelar med en öppen infrastruktur för boxar?

    För CityMail är en öppen infrastruktur en självklarhet. Leverans­en är en viktig del av köpupplevelsen och att begränsa valmöjligheten av transportörer ger inte nöjda konsumenter. Våra användare ger oss 4.5 (av 5) på leverans­kvalitet. Det tillsammans med att vi i tätorter är över 95 procent fossilfria på alla leverans­er ser vi som positivt för konsumenten.


Image removed
  • Best

    Hur ser ni på paket­boxar?

    För oss är det viktigt att kunna erbjuda konsumenter flexibiliteten och bekvämligheten i att kunna välja den leverans­metod som passar bäst in i livspusslet. Leverans­metoden ”Paket­boxar” är därför ett viktigt komplement till våra hemleverans­er. iBoxens koncept med paket­boxar som är placerade utomhus i det offentliga rummet ger den viktiga dimensionen att konsumenter inte behöva förhålla sig till öppettider eller den kösituation som kan uppstå i butiker och hos ombud, det tycker vi är ett stort plus.

    Ur transportörsperspektivet kan leverans­metoden på sikt bidra till högre samlastningseffekter och ökad effektivitet.

    Vad säger era kunder och kunders kunder om boxar?

    Konsumenterna som testat vår tjänst har lämnat ett snittbetyg på 4,8 av maximala 5,0.

    Hur ser ert boxerbjudande ut just nu?

    Vi har lanserat vår tjänst och den är tillgänglig för fler kunder att ansluta sig till. Validering av leverans­ sker via postnummer i checkout, där täckning och lagom avstånd är i fokus. Vi bokar upp en leverans­box den dag leverans­en ska ske, men konsumenter kan byta till tillgängliga leverans­boxar i samma stad via vår spårningsportal (webbaserad och mobilanpassad). Givetvis har vi som alltid högt fokus på snabba leverans­tider – något vi på Best är kända för.

    Hur kommer det se ut framöver?

    Utöver geografisk expansion ser vi även ett behov av ökad flexibilitet för att möta konsumenters behov av omdirigering, byte av leverans­metod samt möjlighet att returnera. Leverans­er mellan privatpersoner (C2C) och företag (B2B) är också spännande att utveckla framåt.

    När räknar ni med att erbjuda returer via iBoxen?

    Vi räknar med att erbjuda returer men kan ännu inte säga när.

    Hur stor andel av Sveriges hushåll täcker ni?

    Strax över 2,5 miljoner invånare täcks idag (maj 2023) in i följande städer: Stockholm, Göteborg, Malmö, Vänersborg, Uddevalla, Trollhättan, Helsingborg, Landskrona, Lund, Ängelholm, Hässleholm och Kristianstad. Våra hemleverans­er når ut till 7 miljoner svenska invånare. Ambitionen är att kunna erbjuda boxleverans­er i samma geografi som våra hemleverans­er.


    Hur många dagar i veckan levererar ni?

    Alla helgfria vardagar i hela vårt leverans­område


    Vad kallar ni er tjänst?

    Best Box (via iBoxen). Att visa att det är ett samarbete med iBoxen är viktigt för att skapa igenkänning.


    Vad har ni för fall back-lösning om en box skulle vara full?

    Vi bokar endast tillgängliga skåp via iBoxen-API. Eftersom vi bokar plats tätt inpå leverans­en är vi garanterade en box. Däremot tillämpar vi leverans­metoden hemleverans­ om det visar sig att ett paket­ är för stort för att få plats i en box.


    Vad ser ni för fördelar med en öppen infrastruktur för boxar?

    En gemensam infrastruktur för paket­boxar skapar både tydlighet och enkelhet för konsument. Det är en och samma paket­box som leverans­en kommer till, oavsett vem som är transportör. Vi ser också att det är en fördel för fastighetsägare och markägare att enbart kunna ställa upp en paket­box som flera transportörer kan nyttja än att behöva upplåta yta för femtioelva ”transportörsegna” paket­boxar.

    För oss som transportör innebär iBoxens infrastruktur att vi kan känna oss trygga i att vi har en samarbetspartner som är expert på just paket­boxar. Det i sin tur innebär att vi kan fortsätta vara experter på det vi är bäst på: Snabba hållbara leverans­er. Tillsammans fokuserar vi på fortsatt geografisk expansion och vidareutveckling av marknadens mest tillgängliga och kvalitativa paket­box-leverans­er, det tycker vi är oerhört spännande.

  • DHL

    Hur ser ni på paket­boxar?

    Vi ser paket­boxar som strategiskt viktiga. Delvis för att konsumenter uppskattar dem som leverans­alternativ, men också för att paket­boxar ger en annan flexibilitet än vårt ombudsnätverk, till exempel utlämning när som helst på dygnet.

    Vad säger era kunder och kunders kunder om boxar?

    Vi noterar en stor efterfrågan hos våra kunder, framför allt vill man kunna erbjuda sina kunder (e-handlaren) flexibilitet, det vill säga olika leverans­-alternativ.

    Hur ser ert boxerbjudande ut just nu?

    Vi har (och rullar nu ut) ett eget nätverk av paket­boxar, som kompletteras med iBoxens nätverk för att komma ännu närmare konsumenterna. Framför allt kommer vi jobba närmre iBoxen i och runt de städer där flest invånare bor - dvs i nästintill alla våra större städer i Sverige. Sedan hösten 2022 kan även våra hemleverans­kunder välja att få sina paket­ i en iBoxen, när leverans­en är på väg, till exempel om man inte är hemma eller bortrest.

    Hur kommer det se ut framöver?

    Vi fortsätter vår utrullning av nya paket­boxar under 2023, och samarbetet med iBoxen kommer utvidgas. Det innebär att konsumenten i checkouten, då man väljer DHL, kommer att kunna välja mellan paket­box och ombud. Dessutom har vi även vår hemleverans­tjänst.

    Hur stor andel av Sveriges hushåll täcker ni?

    Vi täcker hela Sverige. När det gäller boxalternativet har vi börjat koppla upp våra egna boxar och iBoxens boxar på de orter där boxarna finns.

    Hur många dagar i veckan levererar ni?

    Fem dagar i veckan.

    Vad kallar ni er tjänst?

    DHL Paket­boxar. Dock sitter vi i en sits - som alla andra – där olika typer av checkouter och fraktväljare ibland själva sätter namn på våra produkter och tjänster.

    Vad har ni för fall back-lösning om en box skulle vara full?

    Närmsta DHL-ombud eller annan närliggande paket­box.

    Vad ser ni för fördelar med en öppen infrastruktur för boxar?

    Främst flexibilitet för slutkund som alltid kan välja det alternativ som ligger närmst hemmet. Dock fint att vi som branschkollegor kan samarbeta och därmed inte bygga större boxnätverk än vad som faktiskt behövs.


  • DB Schenker

    Hur ser ni på paket­boxar?

    Vi ser paket­boxar som ett bra komplement till våra rikstäckande ombuds- och hemleverans­er. En stor fördel med iBoxens placering utomhus är tillgängligheten; mottagarna kan hämta sina paket­ när som helst på dygnet.


    Hur många dagar i veckan levererar ni?


    DB Schenker levererar till boxarna alla vardagar. Om ett paket­et skulle vara för stort, kan ett av våra 1 700 ombud ta hand om det i stället. På så sätt kan vi säkra snabbast möjliga leverans­.


    Hur ser ni på iBoxen?


    Det fina med iBoxen är att lösningen är öppen för alla transportbolag, till skillnad från andra boxar på marknaden. Det gör att vi tillsammans kan erbjuda fler bostadsnära leverans­er med minimal påverkan på boendemiljön.

    Hur ser ert boxerbjudande ut just nu?

    Vi levererar till iBoxen på alla de orter där de finns, vilket i dagsläget är 80 av Sveriges kommuner.

  • Airmee

    Vad säger era kunder och kunders kunder om boxar?

    Konsumenten vill ha full transparens och ägandeskap på var, när och hur deras paket­ levereras och returneras. Genom att erbjuda Airmee out of home och Airmee home skapar vi en sömlös upplevelse där en Airmee-leverans­ alltid sker på kortast möjliga tid men där paket­ kan lämnas vid dörr eller i en box, beroende på kundens önskemål.


    Hur ser ni på paket­boxar?


    Airmee vill kunna erbjuda de ledande och mest flexibla lösningarna för kunden där hemleverans­er tillsammans med olika typer av utlämningsinfrastruktur ger konsument en unik flexibilitet, för både leverans­er vid köp eller returer.


    Vad ser ni för fördelar med en öppen infrastruktur för boxar?


    Vi ser paket­boxar av den typ som iBoxen är ledande inom i Sverige som en förlängning av hemleverans­en där boxen är placerad nära hemmet och är tillgängligt 24/7. Ett samarbete med en öppen infrastruktur som iBoxen gör att Airmee snabbt kan erbjuda e-handlare en hög densitet av skåp nära konsumenten.


    Hur ser ert boxerbjudande ut just nu?


    Airmee levererar till paket­boxar på kortast möjliga tid, samma dag eller dagen efter, sju dagar i veckan. Genom att ha både hemleverans­ och leverans­ till paket­-box kan e-handlare ha en streamlinad produktionslinje med samma ledtider ut till konsument. Alla leverans­er är samlade i ett interface för att e-handlare ska kunna spåra och ändra i pågående leverans­er. Genom Airmees app kan konsumenten spåra alla sina leverans­er i realtid, chatta med vår kundsupport varje dag klockan 8.00-23.00 och göra justeringar för att de ska passa deras livsstil.


    Hur kommer det se ut framöver?


    Flexibilitet är och kommer vara av större vikt för konsumenten när de handlar online, ingen dag ser likadan ut som den förra och att anpassa sitt liv efter en leverans­ är inte längre aktuellt. Konsumenter har valmöjligheten att ändra leverans­sätt nära inpå leverans­tillfället och byta adress.


    Hur stor andel av Sveriges hushåll täcker ni?


    Airmee har utfört paket­box-leverans­er sedan hösten 2022 och fortsätter att expandera vårt geografiska täckningsområde så att vi 2024 kommer täcka uppåt 70 procent av Sveriges befolkning.


    När räknar ni med att erbjuda returer via iBoxen?


    Redan idag erbjuder Airmee returer via en upphämtning utanför konsumentens dörr. Under våren 2024 kommer returer även vara möjliga att göra via paket­box, oavsett val av leverans­sätt i checkouten.


    Hur många dagar i veckan levererar ni?


    Vi levererar till paket­boxar sju dagar i veckan i samma leverans­område som vår hemleverans­.


    Vad kallar ni er tjänst?


    Airmee out of home

    Vad har ni för fall back-lösning om en box skulle vara full?

    Om paket­boxen skulle vara full konverteras leverans­en i dagsläget till en hemleverans­. För att nå ytterligare flexibilitet kommer konsumenten inom kort ha möjlighet att välja hur de vill ha sin leverans­ i dessa lägen. Antingen hem till deras dörr eller till en annan paket­box i närheten.

 

  1. Premo


    Hur ser ni på paket­boxar?
    Vi ser paket­boxarna som en samtida förflyttning, inte bara metaforiskt i och med att den tar utlämningsställenas roll och plats, utan också som en förflyttning i hur människor i allmänhet får större utrymme för att ta hand om sina leverans­er – iBoxen är ett mycket intressant alternativ som Premo ser stora utvecklingsmöjligheter för.

    Vad säger era kunder och kunders kunder om boxar?
    Vi har genom samdistributionen med morgontidningen en otroligt smart, hållbar och attraktiv tjänst i grunden som naturligt har sina fördelar. Det är det som genomgående feedbackas i våra kunddialoger – vi är bra på det vi just gör. I dialogen kring boxar handlar det främst om att få ett mer heltäckande erbjudande till konsument samtidigt som vi kan hitta möjligheter för nya flöden och kombinationer för vår tjänstepalette. Det gör oss viktigare för dem som använder oss.

    Hur ser ert boxerbjudande ut just nu?
    Vi har ännu inte aktiverat boxerbjudandet men har det helt klart på radarn. Premo var tidigt ute och tecknade ett avtal med iBoxen då vi ser att det finns potential i ett bredare erbjudande. Under tiden har vi lagt mycket tid på att utveckla grundtjänsten där vi var tidigast ute, vi delar före alla andra på dygnet, även med att ta fram både retur-tjänst och hem-till-hem. Nu kan vi tillsammans med våra lokala kunder och vår samarbetspartner Early Bird, som vi levererar åt, börja kika på nästa steg i vår utveckling. Förhoppningsvis kan vi snart berätta mer.

    Hur kommer det se ut framöver?
    Vår innovationskraft och nyfikenhet för att hitta smarta och hållbara lösningar är ständigt närvarande och boxar kommer definitivt att finnas på ett eller annat sätt kopplat till vår verksamhet. Även om vi är på en mogen marknad ser vi att skiften sker i beteenden och det gäller att vara följsam i både det korta och långa perspektivet.

    När räknar ni med att erbjuda returer via iBoxen?
    Ett felköp kan inträffa och då är vi som transportör extra glada att kunna hantera en retur. Kan vi då hjälpa e-handlaren att ta ner kostnader för returer samtidigt som det är smidigt för kunden är det ju bara bra. Premos tidningsbud kan på sina ordinarie trakter hämta in alla stockholmares returer vid dörren under morgonen – i framtiden även iBoxarna. Från 2023 helt emissionsfritt last mile.

    Hur stor andel av Sveriges hushåll täcker ni?
    Premo täcker samtliga hushåll inom Storstockholm alla veckans dagar, måndag till söndag, året runt med undantag för tidningsfria dagar. Tillsammans med Early Birds tjänster är vi också heltäckande för hela Sverige.

    Vad har ni för fall back-lösning om en box skulle vara full?
    I samarbetet med Early Bird har vi en fall-backlösning i samarbete med Bring.

    Vad ser ni för fördelar med en öppen infrastruktur för boxar?
    Det är en förutsättning, för att det ska vara av intresse för Premo, att det finns en aktör som inte har egenintresse i leverans­kedjan annat än för utbyggnad av en solid infrastruktur.


  2. UPS

    Handlar du från utlandet och använder UPS som transportör så kan du välja att få ditt paket­ till iBoxen i stället för att behöva vara hemma och ta emot det. Valet får du göra via sms när paket­et är på väg till dig förutsatt att UPS har kopplat på iBoxen på ditt postnummer.


  3. Early Bird 

    Early Bird och Dooris har gått samman och arbetar intensivt med att integrera verksamheterna. I skrivande stund är det därför oklart hur de ska samarbeta med iBoxen framöver.

  4. Bring

    Bring erbjuder ett fåtal utvalda iBoxen som leverans­alternativ i sitt ombudsnätverk i Stockholm och Göteborg. I e-handlarens checkout, under utlämningsställe, finns paket­box som alternativ. Om paket­box inte finns som valmöjlighet så har Bring inte kopplat på boxarna på aktuellt postnummer. Bring har egna paket­boxar och samarbetar med iBoxen.


 

Läs mer om: iBoxen - så funkar det

En del av hållbar E-handel

Presskontakt

Markus Trautmann

Markus Trautmann

Tel: +46 721-417 417
Email: markus.trautmann@iboxen.com