Skip to main contentSkip to navigationSkip to search

Så använder transportbolagen iBoxen 

iBoxen kommer ständigt i kontakt med e-handlare som är nyfikna på vår lösning. I vår dialog med e-handlare återkommer frågor om hur transportbolagen använder vår infrastruktur, hur det ser ut i checkouten, om returer erbjuds och hur viktiga leverans­boxar kommer att vara för deras erbjudande i framtiden.

Just nu finns iBoxen i 80 av Sveriges kommuner och med det når vi drygt 50% av Sveriges hushåll. Sedan sommaren 2023 finns iBoxen även i de elva största städerna i Finland. Även här kommer vi utöka med fler boxar i fler orter.

Vi ser tydligt att utomhusboxar som står nära där konsumenten bor, dit man kan gå och hämta sitt paket­ utan att förhålla sig till öppettider eller passa på en hemleverans­, uppskattas enormt mycket. Ca 45% av konsumenterna ger oss betyg via iBoxens app och under 2023 har vi haft en rating på mellan 4,6-4,7 (av 5). 

Vi har samlat de vanligaste frågorna e-handlarna och svaren från transportbolagen.

  • CityMail 

    Vad kallar ni er tjänst?

    CityMail Paket­skåp.

    Hur ser ni på paket­boxar?

    Vi ser en tydlig trend att paket­skåpen blir mer och mer populära, smidigheten i att de finns hushållsnära passar både konsumenten och CityMail som företag. Brevlådorna är generellt lite för små för att kunna ta emot alla typer av paket­. Det kompletterar vi med paket­skåpen som har ett betydligt större utrymme.

    Vad säger era kunder och kunders kunder om boxar?

    Det finns en stark efterfrågan från kunderna och mottagarna att få säkra leverans­er och att i lugn och ro kunna hämta paket­en vid en tidpunkt som passar dem själva.


    Hur ser ert boxerbjudande ut just nu?

    Alla paket­ delas alltid ut dag ett, vilket gör den till en av marknadens snabbaste tjänster. Alla paket­ är fullt spårbara och när paket­et finns i skåpet får mottagaren en avisering om att paket­et finns att hämta hos iBoxen.

    Vi ser en kraftig ökning av leverans­er till paket­skåpen och en ökad tillströmning av kunder som vill börja använda tjänsten. En tydlig trend är att konsumenterna själva vill styra över sina leverans­er. Om paket­skåp inte finns som alternativ i checkouten hos e-handlaren, så har mottagaren genom CityMail möjlighet att styra om leverans­en till ett paktskåp om man så önskar.

    När räknar ni med att erbjuda returer via iBoxen?

    Vi erbjuder redan returer via iBoxen. Kontakta oss för mer information.

    Hur stor andel av Sveriges hushåll täcker ni?

    Vi når ca 54% av Sveriges hushåll och över 60% av köpkraften. Vi levererar till iBoxen på alla de orter vi täcker.

    Hur många dagar i veckan levererar ni (till boxarna)?

    Vi levererar alla helgfria vardagar.

    Vad har ni för fall back-lösning om en box skulle vara full?

    Vi bokar istället ett annat närliggande skåp och aviserar mottagaren.

    Vad ser ni för fördelar med en öppen infrastruktur för boxar?

    För CityMail är en öppen infrastruktur en självklarhet. Leverans­en är en viktig del av köpupplevelsen och att begränsa valmöjligheten av transportörer ger inte nöjda konsumenter. Våra användare ger oss 4.5 (av 5) på leverans­kvalitet. Det tillsammans med att vi i tätorter är över 95 procent fossilfria på alla leverans­er ser vi som positivt för konsumenten.


Image removed
  • Best

    Vad kallar ni er tjänst?

    Best Box (via iBoxen). Att visa att det är ett samarbete med iBoxen är viktigt för att skapa igenkänning.

    Hur ser ni på paket­boxar?

    För oss är det viktigt att kunna erbjuda konsumenter flexibiliteten och bekvämligheten i att kunna välja den leverans­metod som passar bäst in i livspusslet. Leverans­metoden ”Paket­boxar” är därför ett viktigt komplement till våra hemleverans­er. iBoxens koncept med paket­boxar som är placerade utomhus i det offentliga rummet ger den viktiga dimensionen att konsumenter inte behöva förhålla sig till öppettider eller den kösituation som kan uppstå i butiker och hos ombud, det tycker vi är ett stort plus.

    Ur transportörsperspektivet kan leverans­metoden på sikt bidra till högre samlastningseffekter och ökad effektivitet.

    Vad säger era kunder och kunders kunder om boxar?

    Konsumenterna som testat vår tjänst har lämnat ett snittbetyg på 4,8 av maximala 5,0.

    Hur ser ert boxerbjudande ut just nu?

    Vi har lanserat vår tjänst och den är tillgänglig för fler kunder att ansluta sig till. Validering av leverans­ sker via postnummer i checkout, där täckning och lagom avstånd är i fokus. Vi bokar upp en leverans­box den dag leverans­en ska ske, men konsumenter kan byta till tillgängliga leverans­boxar i samma stad via vår spårningsportal (webbaserad och mobilanpassad). Givetvis har vi som alltid högt fokus på snabba leverans­tider – något vi på Best är kända för.

    Hur kommer det se ut framöver?

    Utöver geografisk expansion ser vi även ett behov av ökad flexibilitet för att möta konsumenters behov av omdirigering, byte av leverans­metod samt möjlighet att returnera. Leverans­er mellan privatpersoner (C2C) och företag (B2B) är också spännande att utveckla framåt.

    När räknar ni med att erbjuda returer via iBoxen?

    Vi räknar med att erbjuda returer men kan ännu inte säga när.

    Hur stor andel av Sveriges hushåll täcker ni?

    2,7 miljoner invånare täcks idag (december 2023) in i följande städer: Stockholm, Göteborg, Malmö, Vänersborg, Uddevalla, Trollhättan, Helsingborg, Landskrona, Lund, Ängelholm, Hässleholm och Kristianstad. Våra hemleverans­er når ut till 7 miljoner svenska invånare. Ambitionen är att kunna erbjuda boxleverans­er i samma geografi som våra hemleverans­er.


    Hur många dagar i veckan levererar ni?

    Alla helgfria vardagar i hela vårt leverans­område


    Vad har ni för fall back-lösning om en box skulle vara full?

    Vi bokar endast tillgängliga skåp via iBoxen-API. Eftersom vi bokar plats tätt inpå leverans­en är vi garanterade en box. Däremot tillämpar vi leverans­metoden hemleverans­ om det visar sig att ett paket­ är för stort för att få plats i en box.


    Vad ser ni för fördelar med en öppen infrastruktur för boxar?

    En gemensam infrastruktur för paket­boxar skapar både tydlighet och enkelhet för konsument. Det är en och samma paket­box som leverans­en kommer till, oavsett vem som är transportör. Vi ser också att det är en fördel för fastighetsägare och markägare att enbart kunna ställa upp en paket­box som flera transportörer kan nyttja än att behöva upplåta yta för femtioelva ”transportörsegna” paket­boxar.

    För oss som transportör innebär iBoxens infrastruktur att vi kan känna oss trygga i att vi har en samarbetspartner som är expert på just paket­boxar. Det i sin tur innebär att vi kan fortsätta vara experter på det vi är bäst på: Snabba hållbara leverans­er. Tillsammans fokuserar vi på fortsatt geografisk expansion och vidareutveckling av marknadens mest tillgängliga och kvalitativa paket­box-leverans­er, det tycker vi är oerhört spännande.


  • DHL

    Vad kallar ni er tjänst?

    DHL Paket­skåp. Dock sitter vi i en sits - som alla andra – där olika typer av checkouter och fraktväljare ibland själva sätter namn på våra produkter och tjänster.

    Hur ser ni på paket­boxar / paket­skåp?

    Vi ser paket­skåp (som vi kallar dem) som strategiskt viktiga. Delvis för att konsumenter uppskattar dem som leverans­alternativ, men också för att paket­skåp ger en annan flexibilitet än vårt ombudsnätverk, till exempel utlämning när som helst på dygnet.

    Vad säger era kunder och kunders kunder om paket­skåp?

    Vi noterar en stor efterfrågan hos våra kunder, framför allt vill man kunna erbjuda sina kunder (e-handlaren) flexibilitet, det vill säga olika leverans­alternativ.

    Hur ser ert paket­skåps-erbjudande ut just nu?

    Vi har (och rullar nu ut) ett eget nätverk av paket­skåp, som kompletteras med iBoxens nätverk för att komma ännu närmare konsumenterna. Framför allt kommer vi jobba närmre iBoxen i och runt de städer där flest invånare bor - dvs i nästintill alla våra större städer i Sverige. Sedan hösten 2022 kan även våra hemleverans­kunder välja att få sina paket­ i en iBoxen, när leverans­en är på väg, till exempel om man inte är hemma eller bortrest.

    Hur kommer det se ut framöver?

    Vi fortsätter vår utrullning av nya paket­skåp under 2024, och samarbetet med iBoxen kommer utvidgas. Det innebär att konsumenten i checkouten, då man väljer DHL, kommer att kunna välja mellan paket­skåp och ombud. Dessutom har vi även vår hemleverans­tjänst.

    Hur stor andel av Sveriges hushåll täcker ni?

    Vi täcker hela Sverige med vårt B2C-erbjudande (ombud + skåp). När det gäller skåpalternativet har vi snart kopplat upp iBoxen på samtliga orter där de finns.

    Hur många dagar i veckan levererar ni?

    Fem dagar i veckan.

    Vad har ni för fall back-lösning om ett paket­skåp skulle vara full?

    Närmsta DHL-ombud eller annat närliggande paket­skåp.

    Vad händer om jag skickar ett paket­ med DHL som är för stort för ett paket­skåp?

    Paket­ upp till 51 cm x 46 cm x 58 cm ryms i våra skåp. Vi väger och mäter alltid dina paket­ på våra terminaler. Skulle ett paket­ vara för stort för att rymmas i ett paket­skåp kommer det att skickas till paket­ombud. Detsamma gäller om det paket­skåp som din kund valt till exempel är fullt.

    Leverans­ändringen skapar ingen fördröjning och mottagaren får i god tid information om förändringen.

    Om vi som e-handlare redan använder DHL, hur kan vi börja erbjuda iBoxen med DHL?

    Ni är redan är igång! Paket­skåpen är en del av DHL Service Point och fungerar därför helt transparent med din nuvarande tekniska lösning. I din check-out kommer paket­skåp visas som val i din lokator. Om du inte använder DHL:s lokator kommer däremot Service Point att väljas automatiskt.

    Om du vill erbjuda dina kunder paket­skåp som ett separat val kommer du behöva prata med din TA-leverantör. Kontakta DHL här - så hjälper dem dig!


    Vad kostar det?
    Du betalar samma fraktpris som för paket­ombud - enkelt och smidigt!

    Hur länge ligger paket­en kvar i paket­skåpet?
    Din kund har 7 dagar på sig att hämta ut sitt paket­ innan det går i retur.

    Hur fungerar returer?
    Returer sköts som för övriga tjänster genom DHL:s paket­ombud. Vi jobbar för att kunna hantera returer via paket­skåp under 2024!

    Vad ser DHL för fördelar med en öppen infrastruktur för paket­skåp?

    Främst flexibilitet för slutkund som alltid kan välja det alternativ som ligger närmst hemmet. Dock fint att vi som branschkollegor kan samarbeta och därmed inte bygga större skåpsnätverk än vad som faktiskt behövs.


    Vill du veta mer om tjänsten eller behöver du hjälp att komma igång? Kontakta DHL här!

  • DB Schenker

    Vad kallar ni er tjänst?

    DB Schenker paket­box, iBoxen.

    Hur ser ni på paket­boxar?

    Vi ser paket­boxar som ett bra komplement till våra rikstäckande ombuds- och hemleverans­er. En stor fördel med iBoxens placering utomhus är tillgängligheten; mottagarna kan hämta sina paket­ när som helst på dygnet.


    Hur många dagar i veckan levererar ni?


    DB Schenker levererar till boxarna alla vardagar. Om ett paket­et skulle vara för stort, kan ett av våra 1 700 ombud ta hand om det i stället. På så sätt kan vi säkra snabbast möjliga leverans­.


    Hur ser ni på iBoxen?


    Det fina med iBoxen är att lösningen är öppen för alla transportbolag, till skillnad från andra boxar på marknaden. Det gör att vi tillsammans kan erbjuda fler bostadsnära leverans­er med minimal påverkan på boendemiljön.

    Hur ser ert boxerbjudande ut just nu?

    Vi levererar till iBoxen på alla de orter där de finns, vilket i dagsläget är 80 av Sveriges kommuner.


  • Airmee

    Vad kallar ni er tjänst?

    Airmee Locker.

    Vad säger era kunder och kunders kunder om boxar?

    Konsumenten vill ha full transparens och ägandeskap på var, när och hur deras paket­ levereras och returneras. Genom att erbjuda Airmee out of home och Airmee home skapar vi en sömlös upplevelse där en Airmee-leverans­ alltid sker på kortast möjliga tid men där paket­ kan lämnas vid dörr eller i en box, beroende på kundens önskemål.


    Hur ser ni på paket­boxar?


    Airmee vill kunna erbjuda de ledande och mest flexibla lösningarna för kunden där hemleverans­er tillsammans med olika typer av utlämningsinfrastruktur ger konsument en unik flexibilitet, för både leverans­er vid köp eller returer.


    Vad ser ni för fördelar med en öppen infrastruktur för boxar?


    Vi ser paket­boxar av den typ som iBoxen är ledande inom i Sverige som en förlängning av hemleverans­en där boxen är placerad nära hemmet och är tillgängligt 24/7. Ett samarbete med en öppen infrastruktur som iBoxen gör att Airmee snabbt kan erbjuda e-handlare en hög densitet av skåp nära konsumenten.


    Hur ser ert boxerbjudande ut just nu?


    Airmee levererar till paket­boxar på kortast möjliga tid, samma dag eller dagen efter, sju dagar i veckan. Genom att ha både hemleverans­ och leverans­ till paket­box kan e-handlare ha en streamlinad produktionslinje med samma ledtider ut till konsument. Alla leverans­er är samlade i ett interface för att e-handlare ska kunna spåra och ändra i pågående leverans­er. Genom Airmees app kan konsumenten spåra alla sina leverans­er i realtid, chatta med vår kundsupport varje dag klockan 8.00-23.00 och göra justeringar för att de ska passa deras livsstil.


    Hur kommer det se ut framöver?


    Flexibilitet är och kommer vara av större vikt för konsumenten när de handlar online, ingen dag ser likadan ut som den förra och att anpassa sitt liv efter en leverans­ är inte längre aktuellt. Konsumenter har valmöjligheten att ändra leverans­sätt nära inpå leverans­tillfället och byta adress.


    Hur stor andel av Sveriges hushåll täcker ni?


    Airmee har utfört paket­box-leverans­er sedan hösten 2022 och fortsätter att expandera vårt geografiska täckningsområde så att vi 2024 kommer täcka uppåt 70 procent av Sveriges befolkning.


    När räknar ni med att erbjuda returer via iBoxen?


    Redan idag erbjuder Airmee returer via en upphämtning utanför konsumentens dörr. Under våren 2024 kommer returer även vara möjliga att göra via paket­box, oavsett val av leverans­sätt i checkouten.


    Hur många dagar i veckan levererar ni?


    Vi levererar till paket­boxar sju dagar i veckan i samma leverans­område som vår hemleverans­.

    Vad har ni för fall back-lösning om en box skulle vara full?

    Om paket­boxen skulle vara full konverteras leverans­en i dagsläget till en hemleverans­. För att nå ytterligare flexibilitet kommer konsumenten inom kort ha möjlighet att välja hur de vill ha sin leverans­ i dessa lägen. Antingen hem till deras dörr eller till en annan paket­box i närheten. 

  1. Premo


    Vi har ännu inte aktiverat boxerbjudandet men har det helt klart på radarn. Premo var tidigt ute och tecknade ett avtal med iBoxen då vi ser att det finns potential i ett bredare erbjudande. Förhoppningsvis kan vi snart berätta mer.

    Är du intresserad av att erbjuda iBoxen via Premo - kontakta dem direkt!

  2. UPS

    Handlar du från utlandet och använder UPS som transportör så kan du välja att få ditt paket­ till iBoxen i stället för att behöva vara hemma och ta emot det. Valet får du göra via sms när paket­et är på väg till dig förutsatt att UPS har kopplat på iBoxen på ditt postnummer.


  3. Early Bird 

    Early Bird och Dooris har gått samman och arbetar intensivt med att integrera verksamheterna. I skrivande stund är det därför oklart hur de ska samarbeta med iBoxen framöver. Är du intresserad av att erbjuda iBoxen via Early Bird - kontakta dem direkt!

Läs mer om: iBoxen - så funkar det

En del av hållbar E-handel

Presskontakt

Markus Trautmann

Markus Trautmann

Tel: +46 721-417 417
Email: markus.trautmann@iboxen.com