Skip to main contentSkip to navigationSkip to search
Beställ
Kontakt

Kundtjänst

Ladda ner Appen från AppStore eller Google Play

Kontakta oss

Ring eller maila oss om du har frågor eller problem.

Telefon: 08-13 21 31
E-mail: konsument@iboxen.com

Så funkar det

Frågor och svar

Jag ska hämta ut mitt paket­­ men har inte fått någon SMS-avisering, hur får jag tillgång till min digitala nyckel?

Om du inte har fått en SMS-avisering med länk till din digitala nyckel så har paket­et troligtvis inte levererats. Ring den transportör som du valt i e-handlarens check out.

Behöver jag ha ett mobilt BankID för att kunna hämta ut paket­­ via iBoxen?

Ja, för att få tillgång till din digitala nyckel behöver du kunna identifiera dig med mobilt BankID på den mobiltelefon du använder.
Läs mer om hur du beställer ditt mobila BankID på https://support.bankid.com/sv eller ta kontakt med din bank för mer information.


Jag ska hämta ut mitt paket­­ men har ännu inte fått min digitala nyckel till luckan där paket­et ligger, vad ska jag göra?

iBoxens box kommunicerar med din mobiltelefon via Bluetooth. För att få tillgång till nyckeln till din lucka måste du stå i närheten av den box där ditt paket­­ finns att hämta upp.


Vad behöver jag för att kunna hämta mitt paket­­ i iBoxen?

Förutom iBoxens app och mobilt BankID behöver du också säkerställa att appen har tillgång till bluetooth och platstjänster. Appen frågar om tillåtelse för bluetooth och platstjänster annars justerar du det under inställningar i din smartphone.


Jag kan inte öppna luckan och hämta mitt paket­­, vad ska jag göra?

Om luckan till ditt paket­­ inte öppnas eller du har några andra tekniska bekymmer chatta med oss direkt via iBoxens app eller ring 08-13 21 31.


Mitt paket­ finns inte i den lucka som öppnades?

Du behöver kontakta den transportör som skulle ha levererat paket­et så hjälper de dig. Nedan kan du hitta kontaktuppgifter till alla transportörer som är uppkopplade mot iBoxens nätverk av leverans­­boxar.


Jag får ingen verifieringskod på sms, vad gör jag?

Om appen inte fungerar som den ska så kan tekniken i din telefon ha hängt sig, testa att starta om appen. Kolla dessutom på AppStore eller Google Paly att du har uppdaterat appen till den senaste versionen.  Om det inte fungerar testa att starta om mobiltelefonen.

Jag har fått ett SMS om att mitt paket­ ska finnas i iBoxen, men appen säger att jag inte har något paket­?

Det kan vara så att du står vid fel plats/box. Annars kan det vara så att du ha råkat skriva fel telefonnummer när du gjorde din beställning, kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.

Jag hittar inte iBoxen, hjälp mig!?

Alla våra leverans­boxar står utomhus. I appen finns en kartfunktion och bilder som visar boxen och var den står.

Kan någon annan hämta mitt paket­?

Du kan dela ut behörighet så att någon annan kan hämta ut ditt paket­. Gå in på iBoxens app och klicka på det aktuella paket­et. Där finns en funktion där du skriver in telefonnumret till den personen du vill ska hämta ditt paket­. Personen behöver ladda ner vår app, registrera sig med sitt telefonnummer och legitimera sig med BankID när de hämtar ut paket­et.

Varför måste man använda platstjänster / Bluetooth / BankID?

  • Platstjänster – iBoxen måste känna av att du är vid rätt plats, det vill säga vid boxen där du ska hämta ditt paket­.
  • Bluetooth – används för att koppla samman mobiltelefon och iBoxen. Det behövs för att just din lucka ska öppnas, och inte någon annans.
  • Mobilt BankID - används för att du (och ingen annan) ska få ditt paket­ säkert. Det används på samma sätt som när man legitimerar sig vid bemannade ombud. Vi vill vara säkra och bekräfta att rätt person får rätt paket­.

Hur gör man en retur?

Om paket­et är uthämtat måste du i dagsläget gör en retur via den transportör som levererat ditt paket­. Om paket­et inte är uthämtat så fixar vi det. Kontakta iBoxens kundtjänst om du vill att paket­et ska returneras. Under början av år 2022 kommer du även kunna returnera paket­ via iBoxen.

Vart är mitt paket­?

Om ditt paket­ inte kommit till iBoxen så ska du kontakta din transportör.


Vilka transportörer levererar till iBoxen?

Airmee, Best, Bring, DB Schenker, DHL, Early Bird, FedEx, MTD, Premo, TNT och UPS. För tillfället har inte alla transportörer hunnit lägga upp iBoxen som leverans­alternativ och därför kan det vara knepigt att hitta oss i e-handlarnas check out. Men inom kort kommer det att synas tydligt, så håll ut!-


Hos vilka e-handlare kan man beställa för att få paket­ till iBoxen?

Alla de transportörer som levererar till iBoxen kopplar upp nya e-handlare hela tiden. Här är exempel på några av de e-handlare som erbjuder leverans­ till iBoxen; Cocopanda, Sephora, Elgiganten, Nike, Spelbutiken, XXL Sport, CDON med flera. Handlar du från utlandet och använder UPS som transportör så kan du välja att få ditt paket­ till iBoxen.


Hur gör jag för att få paket­ till iBoxen utanför min fastighet?

För tillfället har inte alla transportörer hunnit lägga upp iBoxen som leverans­alternativ och därför kan det vara knepigt att hitta oss i e-handlarnas check out. Men inom kort kommer det att synas tydligt. Om du handlar från en sajt som inte erbjuder leverans­ till ”din” box, hör gärna av dig till dem och be dem erbjuda det framöver.

Är det säkert att få sina paket­ till iBoxen?

Ja, boxarna är betydligt säkrare än vanliga brevlådor som står vid tomtgränsen. Plåten på boxarna är tjockare och låsmekanismen är mer avancerad än boxar som står inomhus. Dessutom är e-handelsföretagen noga med vilka varor som får levereras/hängas utanför ytterdörr, till brevlåda, ombud eller box. Med andra ord skickas inte dyrbara och stöldbegärliga varor till boxarna.