Skip to main contentSkip to navigationSkip to search

Skicka dina returer via iBoxen

Förutom att hämta det du handlar på nätet kan du även använda iBoxen för att enkelt skicka dina returer via någon av alla våra boxar. Vi hoppas att det kommer underlätta vardagslivet för dig som e-handlar.

Vårt motto är att det ska vara enkelt, bekvämt och hållbart att e-handla. Med en iBoxen i ditt kvarter kan du hämta och returnera dina paket­ när det passar dig, utan att behöva släpa paket­ till/från ett ombud eller behöva passa öppettider. Här nedan beskriver vi hur det går till att returnera ett paket­ från iBoxen.

I dagsläget är det möjligt att skicka returer via iBoxen med DHL och CityMail. Har du använt något annat transportbolag, hör av dig till dem och fråga när de kommer erbjuda retur via iBoxen.

Du behöver använda iBoxens app. Ladda ned den om du inte redan har den.

Så här skickar du en retur via iBoxen

1. Boka din retur via det aktuella transportbolaget eller iBoxens app

DHL - boka din retur via iBoxens app - Läs här hur du gör!


CityMail - returen bokas genom en länk som du får via SMS.

När du har bokat din retur via CityMail kommer din returbokning att visas i iBoxens app.

Vill du ändra platsen för din retur, kontakta det aktuella transportbolaget

2. Förbered din retur

Packa din retur enligt transportbolagets instruktioner.

3. Lämna din retur i den iBoxen som du valt

För att kunna lämna din retur i iBoxen behöver din mobiltelefon ha Bluetooth och platstjänster aktiverat.

För att vara säker på att din retur hamnar i rätt lucka måste du först stänga eventuellt öppna luckor på iBoxen. Det behöver du göra för att minimera risken att du lämnar ditt paket­ i fel lucka.

Efter du säkerställt att alla luckor är stängda kan du öppna din lucka.

När du har lämnat in din vara, känn lite extra på luckan så den är ordentligt stängd.

Om ditt paket­ inte får plats i den bokade luckan, på grund av storlek eller om luckan är skadad, kan du i appen begära en ny lucka på samma plats. Följ bara instruktionerna i appen för att få ett nytt alternativ.

4. Inlämningen avslutad

När du lämnat in din retur kan du hitta den under ”Paket­historik” i appen. Titta i hamburgermenyn, under status "Inlämnade returer".

Så här ser det ut i iBoxens app

Frågor och svar

Varför måste jag stänga alla luckor innan min lucka öppnas?

För att säkerställa att din retur hamnar i rätt lucka. Det är enklare att hitta din lucka om alla luckor är stängda innan.

Hur vet jag vilken iBoxen min lucka är bokad i?

På en plats kan det finnas fler än en box, du ser i appen vilken box din lucka är bokad i genom bokstaven som visas i appen. Bokstaven kan du hitta på boxen, den sitter antigen högst upp till höger eller på 3:e luckan uppifrån till vänster.

Vad gör jag om paket­et inte får plats?

För tillfället måste du starta om din returprocess och boka en större lucka via CityMail.

Hur vet jag att paket­et har hämtats?

När din retur är inlämnad hittar du den under paket­historiken. Ikonen på paket­et berättar om den är kvar i iBoxen eller är hämtad. Du kan även se status för din retur via CityMails spårningsida, där hittar du alltid uppdaterad information om din retur.

Kan jag lämna min retur på en annan plats än jag hämtade mitt paket­?

När du bokar din retur via din transportbolagets websida/app kommer du få välja på de platser som transportbolaget har godkänt som returplats.