2024-08-26
Låt din e-handel växa i Finland tillsammans med Matkahuolto och iBoxen
Matkahuolto, Finlands näst största pakettransportör och samarbetspartner till iBoxen, vill stärka sin position bland svenska e-handlare. Matkahuolto samarbetar redan med e-handlare som Adlibris, Lyko, Matsmart och Proteinbolaget. “Vi är väldigt omtyckta av finska konsumenter, nu ska vi bli nummer ett i Finland för den svenska e-handelsmarknaden, säger Kati Nevalainen, chef för paketaffären i bolaget.
Matkahuolto är Finlands näst största pakettransportör efter statligt ägda Posti, med omkring 15 procents marknadsandel inom e-handelsleveranser. Bolaget grundades 1933.
Vill växa med paketskåp
Idag har Matkahuolto drygt 1 500 utlämningsställen och över 800 paketskåp i nätverket, och levererar förutom i egna paketskåp också i svenska iBoxens skåpnätverk, som redan har ca 300 paketskåp på 139 platser i Finland. Matkahuoltos mål är att ha 2 500 paketskåp att leverera i år 2026, utöver de 1 500 utlämningsställen man redan har.
– Skåpleveranser är väldigt populärt bland finnar, 78 procent föredrar att få sina paket till paketskåp. Idag är kapaciteten för liten, men det ska vi snart ändra på, bland annat tillsammans med iBoxen som inom kort kommer placera ut ytterligare ett par hundra paketskåp, säger Kati Nevalainen.
Med hjälp av Matkahuolto kan konsumenterna ta emot e-handlade paket, returnera och skicka privatpaket via iBoxen.
Näst störst i Finland
Den finska paketmarknaden omsatte 520 miljoner euro år 2023 – och totalt hanterades omkring 110 miljoner paket. Marknaden domineras av statligt ägda Posti som hanterar omkring 69 miljoner paket per år, med en marknadsandel på ca 60 procent, följt av tvåan Matkahuolto på ca 15 procent.
Matkahuolto hanterar omkring 20 miljoner paket per år och omsatte 94,7 miljoner euro år 2023. Planen är att öka årsomsättningen till 150 miljoner euro fram till år 2027 genom att investera ytterligare 25 miljoner euro i utveckling av kundupplevelsen och sina tjänster. Bland de senaste investeringarna finns ett nytt logistikcenter i Åbo, som är i full drift sedan i våras, vilket möjliggör internationell tillväxt och förstklassig service i form av ännu snabbare leveranser.
Förutom e-handelsleveranser erbjuder Matkahuolto även paket- och palleveranser till butiker och andra företag i hela landet.
Svenska e-handlare växer i Finland
– Vi är glada över att accelerera vår tillväxt i Sverige i takt med att e-handeln mellan länderna fortsätter att växa. Vi har redan en hel del internationell verksamhet där vi levererar paket från hela världen till kunder i Finland. Nu vill vi erbjuda fler svenska nätbutiker våra pakettjänster, som finska konsumenter uppskattar och litar på. Jag är säker på att vårt starka varumärke och vår förstklassiga service kommer att göra Matkahuolto till ett självklart förstahandsval för svenska varumärken som levererar till Finland", säger Kati Nevalainen.
Flera svenska e-handlare har rönt framgångar in vårt grannland, bland annat; Ikea, Rusta, Clas Ohlson, Jula, Boozt, Apotea, H&M, Lyko, HSNG och Footway. Bland Matkahuoltos svenska kunder finns flera kända e-handlare som; Adlibris, Matsmart och Lensway.
– Vi letade efter en partner på den finska marknaden som är känd för pålitlighet, kundnöjdhet, tydlig kommunikation och punktliga leveranser. Efter flera månaders erfarenhet kan jag konstatera att Matkahuoltos utbud och service har överträffat våra förväntningar. Matkahuolto är en kundorienterad och flexibel partner som förstår våra behov, och även våra kunder uppskattar detta transportalternativ, säger Nicklas Törnqvist, Chief of Delivery Experience, Adlibris.
Matkahuolto följer Parisavtalet och har som mål att bli koldioxidneutrala till år 2030. Till exempel körs 86 procent av Matkahuoltos inrikes transporter med förnybara bränslen. Åtgärder har också vidtagits inom digitala tjänster, där Matkahuolto lyckades minska sitt koldioxidavtryck upp till 83 procent. Bolaget rankades högst av alla transportörer bland finska konsumenter i Brand Valuation Survey Taloustutkimus 2023. Konsumenterna såg också Matkahuolto som det mest hållbara varumärket i branschen både 2023 och 2024, enligt SB Insight.
– Vår främsta “usp” är att vi är pålitliga – och att de finska konsumenterna tycker om oss.
Läs mer om Matkahuolto på ehandel.se: "Så vinner din e-handel mark i Finland"
Delar av denna text är omskriven från Dagens Logistik. Här kan du läsa originalartikeln.