SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum är branschspecialisten med expertis inom allt om bostadsrätter och fastighetsförvaltning. Över hela Sverige hjälper man boende och styrelser med frågor som rör bland annat fastighetsekonomi, teknik, projektledning, juridik, hållbarhet och energi.
Varje år tar SBC fram Sveriges Bostadsrättsrapport, där svenska bostadsrättsägare över hela landet svarar på en rad frågor. 2022 års rapport visar bland annat att hållbara investeringar och ökad satsning på digitalisering av bostadsrättsföreningen ligger på topp tre-listan över vad de boende framför allt önskar sig mer av från sin bostadsrättsförening framöver.
–Självservice är ett område som växer, säger Fredric Gustafsson.
Positiva till digitalisering
57 procent tycker att den digitala utvecklingen är positiv för deras bostadsrättsförening. Många uppger att de vill investera i fler digitala lösningar, så som bokning av tvättstuga, att ställa sig i kö för parkering och möjlighet att delta på årsstämman digitalt.
Hand i hand med digitaliseringen går hållbarhetsfrågor, som också kommer allt högre upp på de boendes agenda. Enligt Sveriges Bostadsrättsrapport 2022 önskar en stor andel av de boende att deras bostadsrättsförening ska satsa på leveransboxar i anslutning till fastigheten för att enkelt kunna hämta och returnera e-handelsköp på ett sätt som både är mer hållbart och som sparar tid. Det styrks även av iBoxens siffror från en egen undersökning om konsumenternas preferenser. En undersökning bland hyresgäster ger liknande bild.
– I takt med att allt fler väljer att handla varor på nätet växer också behovet av smidiga och flexibla leveranser utifrån mottagarens villkor. Med en leveransbox i anslutning till den egna fastigheten kan de boende minska antalet bilresor till olika ombud, och leveransboxen har inga öppettider som man måste anpassa sig till, det finns en stor fördel med tillgänglighet dygnet runt, säger Fredric Gustafsson.
Leveransbox utomhus
iBoxens leveransboxar placeras utomhus i direkt anslutning till bostäderna med en öppen infrastruktur och med transportneutrala boxar, något som Fredric Gustafsson ser positivt på.
– Det gör det enkelt att hämta paketet och samma box kan även användas för returer. En annan viktig aspekt är att färre resor givetvis resulterar i mindre klimatpåverkan.
SBC är den största oberoende förvaltaren av bostadsrätter i Sverige med ca 4 600 förvaltade föreningar och 170 000 lägenheter så det är många människors vardag som kan förenklas med olika digitala tjänster.
Fredric Gustafsson konstaterar att de boendes önskemål inför framtiden kombinerar en hållbar livsstil med ökad trivsel.
–Den största bristvaran idag för de flesta av oss är tid och det är här vi som fastighetsförvaltare kan förenkla och erbjuda våra kunder digitala tjänster för en enklare vardag. Med leveransboxar blir det inte bara enklare att hantera online köp och returer, utan de boende får också möjligt att hantera delningstjänster för att till exempel dela på verktyg eller att hyra ut sällskapsspel som kubb med mera – helt enkelt många bra möjligheter och mer tid till annat.
Sveriges Bostadsrättsrapport grundar sig på en statistiskt säkerställd undersökning baserad på svar från 1 007 svenska bostadsrättsägare över hela landet. Av dessa är 48 procent kvinnor och 52 procent män.
Tillbaka till nyheter