Skip to main contentSkip to navigationSkip to search

2022-08-15

SBC: Kunderna efterfrågar smarta hållbara lösningar

Ökad digitalisering, fler hållbara lösningar och leverans­boxar nära bostaden. Det är några tydliga önskemål från de boende i svenska bostadsrätter, enligt Sveriges Bostadsrättsrapport 2022. "Våra kunder efterfrågar smarta och mer hållbara lösningar som dessutom underlättar vardagen och sparar tid", säger Fredric Gustafsson, CDO på SBC.

SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum är branschspecialisten med expertis inom allt om bostadsrätter och fastighetsförvaltning. Över hela Sverige hjälper man boende och styrelser med frågor som rör bland annat fastighetsekonomi, teknik, projektledning, juridik, hållbarhet och energi.

Varje år tar SBC fram Sveriges Bostadsrättsrapport, där svenska bostadsrättsägare över hela landet svarar på en rad frågor. 2022 års rapport visar bland annat att hållbara investeringar och ökad satsning på digitalisering av bostadsrättsföreningen ligger på topp tre-listan över vad de boende framför allt önskar sig mer av från sin bostadsrättsförening framöver.

–Självservice är ett område som växer, säger Fredric Gustafsson.

Positiva till digitalisering 

57 procent tycker att den digitala utvecklingen är positiv för deras bostadsrättsförening. Många uppger att de vill investera i fler digitala lösningar, så som bokning av tvättstuga, att ställa sig i kö för parkering och möjlighet att delta på årsstämman digitalt.

Hand i hand med digitaliseringen går hållbarhetsfrågor, som också kommer allt högre upp på de boendes agenda.  Enligt Sveriges Bostadsrättsrapport 2022 önskar en stor andel av de boende att deras bostadsrättsförening ska satsa på leverans­boxar i anslutning till fastigheten för att enkelt kunna hämta och returnera e-handelsköp på ett sätt som både är mer hållbart och som sparar tid. Det styrks även av iBoxens siffror från en egen undersökning om konsumenternas preferenser. En undersökning bland hyresgäster ger liknande bild

– I takt med att allt fler väljer att handla varor på nätet växer också behovet av smidiga och flexibla leverans­er utifrån mottagarens villkor. Med en leverans­box i anslutning till den egna fastigheten kan de boende minska antalet bilresor till olika ombud, och leverans­boxen har inga öppettider som man måste anpassa sig till, det finns en stor fördel med tillgänglighet dygnet runt, säger Fredric Gustafsson.

Leverans­box utomhus

iBoxens leverans­boxar placeras utomhus i direkt anslutning till bostäderna med en öppen infrastruktur och med transportneutrala boxar, något som Fredric Gustafsson ser positivt på.

– Det gör det enkelt att hämta paket­et och samma box kan även användas för returer. En annan viktig aspekt är att färre resor givetvis resulterar i mindre klimatpåverkan.


SBC är den största oberoende förvaltaren av bostadsrätter i Sverige med ca 4 600 förvaltade föreningar och 170 000 lägenheter så det är många människors vardag som kan förenklas med olika digitala tjänster.

Fredric Gustafsson konstaterar att de boendes önskemål inför framtiden kombinerar en hållbar livsstil med ökad trivsel. 

–Den största bristvaran idag för de flesta av oss är tid och det är här vi som fastighetsförvaltare kan förenkla och erbjuda våra kunder digitala tjänster för en enklare vardag. Med leverans­boxar blir det inte bara enklare att hantera online köp och returer, utan de boende får också möjligt att hantera delningstjänster för att till exempel dela på verktyg eller att hyra ut sällskapsspel som kubb med mera – helt enkelt många bra möjligheter och mer tid till annat.

Sveriges Bostadsrättsrapport grundar sig på en statistiskt säkerställd undersökning baserad på svar från 1 007 svenska bostadsrättsägare över hela landet. Av dessa är 48 procent kvinnor och 52 procent män.

 




Tillbaka till nyheter

Läs mer om: iBoxen - så funkar det

En del av hållbar E-handel

Presskontakt

Markus Trautmann

Markus Trautmann

Tel: +46 721-417 417
Email: markus.trautmann@iboxen.com