Svensk Digital Handels Logistikgrupp samlar några av branschens mest erfarna profiler. De har sedan tidigare sjösatt programmet ”Snabbare, närmare och mer hållbara e-handelsleveranser” för att skynda på utvecklingen av e-handeln i Sverige.
Jan Erlandsson, Senior Advisor på Miljonlotteriet, Stefan Svensson, COO på Nelly och Andreas Anderzon, medgrundare av Stylingagenten, har bidragit i framtagandet av programmet.
På Stylingagenten.com har logistiken varit i centrum redan från start.
– Det jag lärt mig från logistikbranschen är att inte se det som en kostnad, utan en marknadsinvestering, säger, Andreas Anderzon, som tidigare jobbat med logistiken hos jättar som Schenker och H&M.
"iBoxen ett superintressant bolag"
I programmet har logistikgruppen efterlyst ett transportörsoberoende öppet nätverk av paketboxar.
iBoxen är den första boxlösningen som är transportörsneutral, det vill säga att alla transportbolag kan leverera paket till deras infrastruktur av boxar.
– Det är ett superintressant bolag som har många fördelar, framför allt att det är transportörsneutralt. Sedan gäller det att transportörer utnyttjar infrastrukturen för att det ska bli riktigt effektivt, så att konsumenter inte behöver åka till olika paketboxar för att hämta ut sina beställningar, säger Stefan Svensson på Nelly, som tidigare varit logistikchef på NetonNet.
Jan Erlandsson på Miljonlotteriet vill se en förtätning av utställningen av leveransboxar, så de kan fylla samma funktion som brevlådor, fast för paketleverans.
”Paketboxar, med digitala lås placerade nära eller i anslutning till konsumenters hem, är ett bra och hållbart alternativ till leveranser direkt till enskilda konsumenters hem”, skriver logistikgruppen i programförklaringen.
– Konsumenterna väljer många gånger utifrån bekvämlighet. För att paketboxarna ska bli ännu mer relevanta behöver kunderna ha kort väg till dem, säger han och fortsätter:
– Varför ska man stå och dra en kölapp på en affär? Jag fattar inte det. Det är klart man ska kunna gå och hämta själv. Det är effektivt för alla.
Driver på för hållbara leveranser
En viktig fråga för gruppen är möjligheten för konsumenter att välja hållbara leveranser. Nyckelfaktorer är att kunna samordna leveranser, få en högre packningsgrad när de körs ut, och att leveranserna sköts med fossilfria fordon lastmile.
– Konsumenten vill ju ha varan och vill ha den hela vägen hem, så långt det går. Frågan är; hur gör vi det på det mest effektiva och hållbara sättet? Jag tror inte att själva hemleveransen är det viktigaste, och där kan leveransboxarna spela en stor roll om de är tillräckligt nära hemmen, säger Stefan Svensson på Nelly.
Här kan du läsa Svensk Digital Handels programförklaring
Stefan Svensson, COO, på Nelly, om vikten av kommunikation mellan e-handlare och transportörer:
”Det finns ett stort hål att täcka i kommunikationen mellan oss e-handlare och transportörer. Det finns jättemycket att göra för att förbättra kommunikationen, och utrymme att bli tajtare i hela leveranskedjan. Vi behöver utbyta mycket mer data för att kunna planera och optimera bättre.”
Andreas Anderzon, medgrundare av Stylingagenten, om iBoxen:
”Det är viktigt att kunna samverka. Det är inte hållbart om transportbolagen själva eller fler nya aktörer ställer ut boxar överallt. Vi ser möjlighet till samverkan, framför allt i städerna. iBoxens idé, att vem som helst kan koppla upp sig på nätverket är jättebra. Det ger även företag som inte har egna boxar möjlighet att faktiskt kunna erbjuda samma alternativ som sina konkurrenter.”
Jan Erlandsson, Senior Adviser på Miljonlotteriet, om att e-handlare måste använda sitt inflytande mer för att påverka leveransalternativen:
”Det är lätt att det blir komplicerade lösningar som kommer från transportörens håll. Nu tycker jag att vi mer och mer tagit kommandot och säger nej, vänta nu, vi ska göra det som är bra för branschen och våra kunder. Transportbranschen får bara rätta sig ledet. Det finns de som sliter med den dagliga verksamheten hela tiden för att få styr på den, och inte hinner med att ta dialogen med transportörer. Vi ska representera de mindre e-handlarna också.”
Läs intervjun med Svensk Digital Handels vd, Per Ljungberg
Tillbaka till nyheter