Skip to main contentSkip to navigationSkip to search
Beställ
Kontakt

Det krävs nya lösningar för att möta konsumenternas högre krav på smidighet när allt fler shoppar online. Med strategiskt placerade leverans­boxar kan kunderna enkelt hämta ut sina paket­ runt hörnet.

– Boxar placerade nära hemmen är en bra lösning, säger Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel.

Vi beställer mer varor än någonsin på nätet. Under pandemin ökade handeln online med 50 procent. En digitaliseringsprocess som skulle tagit många år fick raketfart.

Runt stora shoppingperioder som Black Friday och jul märks redan att ombuden är överbelastade.

– Vi har väldigt många paket­ som maskineriet ska klara av. Vi har en förväntan på att det ska vara snabbt och vara smidigt. Men vi ser redan att ombud har problem att hantera mängden under peakperioder, säger Per Ljungberg.

Ljungberg efterlyser fler alternativ, och ser leverans­boxar som en självklar del av näthandelns infrastruktur i framtiden.

iBoxen är en leverans­box med en unik fördel: Den kan placeras utomhus, exempelvis i anslutning till fastigheter.

– Leverans­boxar placerade nära hemmet tror jag är en bra lösning. Förutom att det är smidigt finns det en hållbarhets­aspekt. Om vi ska utveckla städer med färre bilvägar, mer grönområden och fler cykelvägar så kommer smidiga transporter med elfordon ”last mile” på nätter vara ett måste, säger Ljungberg.


Ytterligare en fördel med iBoxen är att den är leverantörsoberoende, med en öppen infrastruktur som alla logistikaktörer kan ansluta sig till.

– Jag tycker att det är bra med konkurrens och att flera aktörer ställer ut paket­boxar, men jag tror knappast att konsumenterna kommer att bry sig nämnvärt om vad det står på boxarna. Dock kommer du inte vilja gå till tio olika för att hämta dina paket­. Därför tror jag att den öppna infrastrukturen är det bästa för konsumenterna, säger Per Ljungberg.


Paket­boxar är redan en etablerad del av stadsbilden i många större europeiska städer. I Sverige har det dock gått trögare.

– Vi har haft systemet med ombud och konsumenterna har inte klagat. Men det är fler leverans­er än någonsin i rörelse samtidigt som konsumenterna förväntar sig att få varorna hemlevererade. Det ställer nya krav, säger Per Ljungberg.

Presskontakt

Markus Trautmann

Markus Trautmann

Tel: +46 721-417 417
Email: markus.trautmann@iboxen.com