Skip to main contentSkip to navigationSkip to search

2023-10-31

E-handlare, är ni redo för julhandeln?

Julen närmar sig med stormsteg och med det kraftigt ökade paket­volymer. Som e-handlare gäller det att vara förbered inför jultrafiken så att konsumenterna får en smidig och bekväm köpupplevelse. Även fast e-handelns omsättning minskat så ökar paket­volymerna*. Allt fler handlar på nätet men vi handlar för lägre belopp.

Här nedan har vi samlat tips från flera av transportbolagen.

Ulrica Philips, Head of Unattended Deliveries på DHL eCommerce:

Vad är det viktigaste som e-handlare behöver tänka på inför julhandeln?
- Om möjligt, boka era upphämtningar/inlämningar i så god tid som möjligt för att säkerställa att paket­en verkligen kommer fram i tid.

Vilka är fördelarna med att erbjuda era paket­skåp inför jultrafiken?
- Vi ser många fördelar med att använda paket­skåp, speciellt i tider då det är extra många paket­ i omlopp: Mindre trängsel, ofta ingen kö. Och med en ökad tillgänglighet (om du har ett paket­skåp nära dig) är det ofta ett mer miljövänligt leverans­alternativ.

Johanna Persson, Head of Sales Region Stockholm på CityMail:

Vad är det viktigaste som e-handlare behöver tänka på inför julhandeln?

Lägg inte alla ägg i samma korg, ge konsumenterna möjligheten att själva välja och ge er själva möjligheten att styra mot det bästa alternativet.

Ibland blir det fullt hos den vanliga leverantören och då kan det vara skönt att ha fler alternativ att fördela ut sina volymer på.

 Vilka är fördelarna med att erbjuda era paket­skåp inför jultrafiken?

CityMail paket­skåp erbjuder den bästa kombinationen av hastighet, pris och smidighet. Den förenklar vardagen för konsumenten, oavsett kalenderdag eller när på dygnet finns iBoxen alltid öppna och tillgängliga. Smidigheten med retur av julklappen du tex redan hade, bokas enkelt via paket­skåp eller upphämtning hemma.


Jimmy Swalén, Head of B2C på Best:

Vad är det viktigaste som e-handlare behöver tänka på inför julhandeln?
Vi har alltid en bra och tät dialog med våra e-handlare så att vi på Best i god tid har koll på volymprognoser, både inför Black Week och julhandeln, men även inför mellandagsrean och specifika kampanjer som kan göra att volymerna ökar. På så vis kan vi säkerställa att vi har god kapacitet och hög leverans­precision, även under bråda dagar. Sedan är det lite extra viktigt under årets sista veckor att respektera chaufförernas avgångstider och att se till att alla pallar, burar och säckar är välfyllda och välpackade.

Vilka är fördelarna med att erbjuda era paket­boxar inför jultrafiken?

För att du som e-handlare vill säkerställa att fraktalternativet i checkouten bidrar till att både öka konverteringarna och höja kundnöjdheten. Med vår boxtjänst Best Box uppfyller du topp tre önskemål från konsumenten när det gäller leverans­upplevelse:

#1 Smidighet att själv kunna välja när, var och hur leverans­en ska ske. Vår boxleverans­ är enkel att anpassa till konsumentens livspussel.

#2 Närhet till hemmet och tillgänglighet 24/7. Tid är dagens hårdvaluta och med Best Box slipper konsumenten omvägen förbi butiken och den behöver inte anpassa sig efter begränsade öppettider.

#3 Snabbt och hållbart. Konsumenter uppskattar snabba leverans­er. Särskilt när den, såsom med Best Box, utförs med fordon som framförs med fossilfria eller emissionsfria bränslen, och av chaufförer som har schyssta villkor.

 När det gäller julhandel så är ju också en fördel med Best Box att det enkelt går att smyga iväg och hämta upp paket­et när man ändå ska gå och "köpa tidningen" eller rasta hunden och smidigt få julklapparna innanför dörren utan att de upptäcks. Med vår Track & Trace har konsumenten full koll på när julklappar ska dyka upp i närmsta Best Box.

 Best Box är också ett bra alternativ för den som helt vill undvika julträngseln i detaljhandeln och matbutiken. Vi levererar till Best Box ända fram till 22 december.


Erik Nordqvist, Cluster Head of Customer Experience på DB Schenker:

Vad är det viktigaste som e-handlare behöver tänka på inför julhandeln?

–  Julhandeln är en period med hög paket­volym och ingen vill missa att få sitt paket­ levererat till jul. Mitt tips är att arbeta tätt tillsammans med er transportör för att planera kapacitet och därmed garantera bästa möjliga kundupplevelse.


Vilka är fördelarna med att erbjuda er boxtjänst inför jultrafiken?

– Vi tror på att erbjuda konsumenten valfrihet och flexibilitet. Boxtjänsten är en del av det. Som helhetsleverantör kan e-handlaren låta deras kund välja hur de vill ha paket­et levererat om de använder DB Schenkers tjänster i sin checkout.

Vi arbetar med hållbar frakt i alla led, från facklig samverkan till hållbara transporter, utan att tumma på kvaliteten.


Tobias Wahlfrid, Vice President Sales på Airmee:

Vad är det viktigaste som e-handlare behöver tänka på inför julhandeln?
Ha tydlig information på er sajt om sista dag/tid att beställa varor för att de säkert ska komma fram till jul. Airmees snabba leverans­er gör att ni kan erbjuda leverans­ innan jul tätt inpå julafton. Se till att ni erbjuder olika leverans­alternativ till era kunder. Flera undersökningar visar att en stor mängd konsumenter väljer att avbryta sitt köp om de inte kan välja det leverans­alternativ som de föredrar.

Vilka är fördelarna med att erbjuda era paket­skåp inför jultrafiken?
Genom att erbjuda era kunder vårt boxalternativ, Airmee Locker, så får ni ett riktigt bra komplement till våra hemleverans­er. Boxarna står utomhus nära där era kunder bor och de är dessutom tillgängliga dygnet runt. För dig som e-handlare är det enkelt, vi hämtar alla paket­ samtidigt så ni behöver inte särskilja paket­en som ska levereras till box respektive hem. Ett smidigt och hållbart alternativ till andra leverans­tjänster under den mest hektiska shoppingperioden.



*Transportföretagens Paket­index visar att paket­volymerna växte med 5,3 % under första halvåret 2023 jämfört med samma period 2022.

Tillbaka till nyheter

Läs mer om: iBoxen - så funkar det

En del av hållbar E-handel

Presskontakt

Markus Trautmann

Markus Trautmann

Tel: +46 721-417 417
Email: markus.trautmann@iboxen.com