Skip to main contentSkip to navigationSkip to search

2025-12-08

Cirkulär handel kräver smartare insamling

En ny rapport visar att insamling av produkter — retur, återbruk, reparation — är centralt för att handelns cirkulära affärsmodeller ska bli lönsamma. iBoxen med sin öppna infrastruktur av paket­boxar, som står utomhus tillgängliga dygnet runt, är en möjliggörare för att få fler människor att bidra till den cirkulära handeln.

Handelns övergång från linjära till cirkulära flöden innebär nya logistik­utmaningar: osäkra volymer, små och spridda insamlingar, krav på bekvämlighet för konsumenter och krav på kostnadseffektivitet för handeln. En ny rapport från Linköpings universitet och Svensk Handel visar att just insamling är en stor flaskhals för att skala cirkulära affärsmodeller.

– En verkligt stor utmaning för cirkulära affärsmodeller är att skapa lönsamhet i insamlingen. En öppen infrastruktur som iBoxen gör det möjligt att dela kostnader och bygga skala – något som är helt centralt för att få ekosystemet att fungera, säger Erik Sandberg professor i logistik vid Linköping Universitet.

iBoxens nätverk av dygnet-runt-tillgängliga boxar, nära där konsumenter bor, kan möjliggöra en enkel och bekväm lämning och hämtning av returer, reparations- och återbruksvaror. Boxnätverket är agnostiskt och därmed öppet för alla transportbolag. Dessutom kan boxarna användas av både privatpersoner och enskilda företag för utlämning, överlämning och upphämtning. Närheten till boxarna bidrar till färre transporter, lägre utsläpp och en kostnadseffektiv hantering.

– När volymerna är små och spridda blir insamlingen snabbt en kostnadsfälla – det som krävs är en lokal, delad och tillgänglig infrastruktur, och här spelar iBoxens erbjudande en viktig roll,  säger Erik Sandberg.

Rapporten på att konsumenternas krav på bekvämlighet ofta avgör om det cirkulä­ra flödet aktiveras eller inte: ju enklare för konsumenten, desto större chans att retur eller återbruk faktiskt sker. Här kan alltså bostadsnära utomhusboxar för insamling vara en nyckel.

För handeln, fastighets­ägaren eller transportbolaget innebär det här en möjlighet att inte bara möta hållbarhets­kraven utan också stärka kund­upplevelsen och minska logistiska kostnader. iBoxens nätverk kan fungera som navet där retur, reparation, återbruk, uthyrning och standard­leverans­er kan samlas och hanteras - närmare konsument och med färre halvfulla transporter.

– Cirkulära flöden behöver smartare insamling. Via iBoxens nätverk kan det göras enkelt, skalbart och nära där konsumenten bor, säger Erik Sandberg.

Om ditt företag vill göra retur- och insamlings­flöden till en konkurrens­fördel — inte bara en kostnad — är det dags att tänka om. Ta kontakt med oss på iBoxen så kan vi hjälpa er att komma i gång med en bekvämare, mer kostnadseffektiv och hållbarare lösning.


Läs hela rapporten här:

“Logistikens roll för lönsamhet i detaljhandelns cirkulära affärsmodeller”

Tillbaka till nyheter

Läs mer om: iBoxen - så funkar det

En del av hållbar E-handel

Presskontakt

Markus Trautmann

Markus Trautmann

Tel: +46 721-417 417
Email: [email protected]