Skip to main contentSkip to navigationSkip to search

Status för iBoxen 2022

Vi satte ut de första leverans­­boxarna för ett och ett halvt år sedan och har i dagsläget snart 1 400 boxar utplacerade i 60 av Sveriges kommuner. Infrastrukturen vi utvecklar växer och vi arbetar intensivt tillsammans med både transportbolag och ett stort antal e-handlare. 

Integrationen mellan transportbolag, e-handlare och olika digitala leverantörer är komplex och har tagit längre tid än vi trott. Dock har det lossnat de senaste veckorna på flera håll. Fler e-handlare erbjuder iBoxen i sin checkout och nya transportbolag har börjat med leverans­­er till iBoxen. De bolag som börjat med leverans­­er kopplar på iBoxen på en ort eller ett par postnummer i taget och därför kan de ta lite tid. Vi har lärt oss att vara ödmjuka och ha lite tålamod.

De e-handlare vi pratar med gillar konceptet med vår boxlösning som är öppen för alla transportbolag. Dessutom är det smidigast för både fastighetsägare och konsumenter att bara behöva ha en box som alla kan använda. Samtidigt är det full aktivitet hos de transportbolag som inte erbjuder leverans­­ till iBoxen än. De är väldigt angelägna om att få erbjuda boxleverans­­er inom kort. Här nedan ger vi en sammanfattning av hur de olika transportbolagen ligger till.

Transportbolagen som samarbetar med iBoxen

iBoxen har avtal med; Airmee, Best, Bring, CityMail, DB Schenker, DHL, Dooris/Early Bird, FedEx/TNT, Premo och UPS.

  • Best erbjuder iBoxen som leverans­alternativ under namnet ”Best Box” i e-handlarens checkout. De levererar till iBoxen varje vardag.

Airmee erbjuder iBoxen som leverans­­­alternativ under namnet ”Airmee Locker” i e-handlarens checkout. I dagsläget levererar de i Stockholm, men kommer koppla upp alla orter i sitt nätverk och nå 6 miljoner invånare under 2023.

  • Handlar du från utlandet och använder UPS som transportör så kan du välja att få ditt paket­­ till iBoxen i stället för att behöva vara hemma och ta emot det. Valet får du göra via sms när paket­­et är på väg till dig förutsatt att UPS har kopplat på iBoxen på ditt postnummer. På samma sätt fungerar det om du väljer DHL:s hemleverans­­tjänst hos någon e-handlare. DHL kommer även att börja erbjuda leverans­ till iBoxen i e-handlarnas checkout inom ett par månader.

 

  • Bring erbjuder iBoxen som leverans­­alternativ i sitt ombudsnätverk. I e-handlarens checkout väljer du Bring utlämningsställe och sedan ”paket­box”­ på den adress där du vill hämta ditt paket­. Dessa paket­boxar är iBoxen. Om paket­box inte finns som valmöjlighet så har Bring inte kopplat på boxarna på ditt postnummer.
  • Även Early Bird och Schenker jobbar intensivt med att erbjuda leverans­ till iBoxen och kommer att erbjuda det inom ett par månader.

  

Ett axplock av e-handlare som erbjuder leverans­ till iBoxen

Alla de transportörer som levererar till iBoxen kopplar upp nya e-handlare hela tiden. Här är exempel på några av de e-handlare som erbjuder leverans­­ till iBoxen; 24.se, Gant, Cellbes, PenStore, Babyshop, Cocopanda, Sephora, Elgiganten, Nike, Spelbutiken, XXL Sport, CDON, Under Armour, Revolution Race med flera. Totalt har närmare 600 olika e-handlare levererat varor till iBoxen.

Hur gör jag för att få paket­­ till iBoxen utanför min fastighet?

Det är e-handlaren som behöver erbjuda iBoxen i sin checkout genom att skriva avtal med någon av de transportbolag som levererar till våra boxar. Det ni kan göra för att ytterligare skynda på processen är att maila till de e-handlare som ni brukar handla från och be dem erbjuda leverans­ till iBoxen. En del av transportbolagen täcker inte alla postnummer i Sverige och det kan vara anledningen till att just ett specifikt transportbolag inte erbjuder leverans­ till en specifik box.

Det här tyckte de 10 000 senaste konsumenterna som hämtat paket­ från iBoxen

  • 45% har betygsatt upplevelsen
  • Medelvärdet var 4,62 (5-gradig skala)
  • Betyg på App Store 4,8
  • Betyg på Google Play 4,7
  • Snabbast hämtades ett paket­ under en minut
  • Hämtas oftast ut inom ett dygn

Läs mer om: iBoxen - så funkar det

En del av hållbar E-handel

Presskontakt

Markus Trautmann

Markus Trautmann

Tel: +46 721-417 417
Email: markus.trautmann@iboxen.com