Ingrid är mjukvarubolaget som grundades 2015 för att hjälpa e-handlarna att anpassa sig efter konsumenterna. På den tiden fanns det i princip två alternativ; fort och dyrt eller långsamt och billigare.
- Vi har varit en del av e-handelns utveckling mot att ge konsumenten ökad valfrihet kring leveranser - de kan välja ombud, till vilken dag de vill ha varan och med mycket mer information kring de olika alternativen. Parallellt med detta har iBoxen och en rad andra aktörer växt fram och drivit på utvecklingen från sitt håll, säger Anders Ekman, COO och medgrundare av Ingrid.
Ingrid utvecklar mjukvara – en plattform mellan e-handlare, transportbolag och konsument.
- Vi sänker teknikkostnaden för e-handlaren, de behöver bara göra en integration med oss och så får de tillgång till alla leveransalternativ. Det kan vara iBoxen i Sverige eller DHL i Tyskland och mängder av andra alternativ, säger Anders Ekman.
Nätapoteket Apotea har sedan starten 2012 vuxit oavbrutet och för bolagets grundare och vd Pär Svärdson är logistiken central. En viktig anledningen till Apoteas framgång är att de jobbar aktivt med valfrihet i sin checkout där de har en lång rad leveransalternativ för kunden att välja mellan.
- Våra kunder älskar flexibiliteten i vår kassa, att själv kunna välja villkoren för hur paketen ska levereras oavsett om det är hem, till ombud eller box. Vi eftersträvar alltid att utveckla och förbättra leveranserna för att kunna erbjuda snabba och hållbara fraktalternativ som kunderna vill ha, säger Pär Svärdson, vd Apotea.
nShift är en global aktör för molnbaserade lösningar för leveranshantering för e-handel, detaljhandel, tillverkande företag och TPL-företag. De ser också ökade krav och förväntningar från konsumenterna.
- Dagens konsumenter förväntar sig att kunna välja exakt när, var och hur paket ska levereras. De e-handlare som inte gör detta möjligt kommer att få svårt att konkurrera, säger Mats Fischerström, E-Commerce Evangelist på nShift.
Hans kollega, Axel Lindgren, håller med.
- Checkouter har förändrat transportmarknaden radikalt. Tidigare kunde en transportör teckna ett mångårigt kontrakt med en e-handlare. Nu står slaget om leveransen varje dag ute i checkouten. Och dagens konsumenter vet vilka transportörer de gillar eller inte gillar. Detta innebär att transportörer måste marknadsföra sig direkt mot konsumenter, säger Axel Lindgren, E-Commerce Evangelist på nShift.
Men en hel del konsumenter har andra prioriteringar. En färsk undersökning visar att drygt 70 procent av de tillfrågade personerna inte bryr sig om vilket transportbolag som levererar deras paket så länge de själva får välja hur de ska få sitt paket eller så länge det är frifrakt. Situationen och vilken typ av vara det gäller är ofta avgörande för vilken lösning kunden önskar för sin leverans.
- Kunderna vill kunna välja själva hur de får sina paket utifrån sin situation just då. Ibland passar det bäst med hemleverans, och ibland passar en leveransbox bäst men kanske inte alltid den som ligger närmast där du bor, utan kanske i närheten av var du jobbar eller är på besök, säger Anders Ekman på Ingrid.
I iBoxens nätverk av transportörer finns idag; Airmee, Best, Bring, DB Schenker, DHL, Early Bird, FedEx, Premo, TNT och UPS. Och snart kopplar ytterligare två transportbolag på iBoxen. E-handlaren tecknar själv avtal med de transportbolag man önskar samarbeta med. Om e-handlaren använder Ingrid som checkout-leverantör och har avtal med någon av transportbolagen så kan iBoxen kopplas på som ett leveransalternativ. Förutsatt att transportbolagen finns med i Ingrids checkout.
- Det är inte allt för länge sedan vi såg paketboxarna ta sig in på marknaden på allvar och vi har sett en stor utveckling i hemleveranser kopplat till allt ifrån hållbarhetsfrågan till realtidsuppdateringar med tydliga kartbilder till mer granulära leveranstider för att slippa sitta och vänta på en leverans under 10 - 12 timmar, säger Peter Hesslin Chief Business Development & Partnership Officer.
Under de senaste åren har antalet leveransalternativ och aktörer ökat i e-handlarnas checkouter. Airmee har noterat att flera e-handlare på senare tid vill krympa antalet valmöjligheter. Det blir därför ännu viktigare att som transportbolag tillhandahålla lösningar som efterfrågas.
- På senare tid har vi sett en förändring i det att valen i fraktväljaren hos många bantats och det blir allt vanligare med ett tak på 5 - 6 olika val. Detta i sin tur ställer allt större krav på oss transportörer att tillhandahålla lösningar som adderar ett värde till hela e-handelsupplevelsen där pålitligheten är hög, säger Peter Hesslin.
Margareta Boström är affärsutvecklare på Jula-koncernen som haft en imponerande tillväxtresa digitalt och med sin e-handel.
- Checkouten har stor betydelse för e-handelsupplevelsen och ska präglas av trygghet, enkelhet och valfrihet. När vi på Jula förändrar checkouten utifrån det, då svarar kunden direkt och börjar använda nya och efterlängtade funktioner. Som när vi införde möjligheten att betala med Swish. I princip från en dag till en annan blev och förblev detta vårt vanligaste betalsätt. Det vi just nu håller ett öga på är frågan om ytterligare valfrihet inom området, säger Margareta Boström.
Julas checkout ska upplevas enkel och trygg – det är viktigast för kunden och är lönsamt för oss. Sen blir valfrihet i betal- och leveranssätt alltmer viktigt, där ligger vårt fokus just nu när det gäller utveckling, säger Margareta Boström.
I senaste numret av Dagens Logistik presenteras det Vinnova-finansierade forskningsprojektet “Hållbar distribution i e-handeln – hur kan klimatsmarta leveransalternativ underlättas”. En av insikterna är att kunderna uppger sig beredda att betala extra för hållbara leveransalternativ, men i praktiken finns det ingen betalningsvilja. Det konsumenterna prioriterar är snabbhet, precision och val av leveranspunkt.
– Leveransen har idag stor betydelse för konsumentens totalupplevelse av att handla online, därför är det viktigt att konsumenterna får hjälp och vägledning i köpprocessen – Vilket leveransalternativ är mest hållbart? Vilken transportör kan leverera snabbast? Vad krävs av konsumenten för att ta emot leveransen? säger Jimmy Swalén, Head of B2C på Best Transport.
E-handlare måste i större utsträckning prioritera pedagogik och tydlighet om de inte vill förlora mark mot de fysiska butikerna.
– Om e-handeln på allvar ska ta upp kampen med butikshandeln måste det tydligt framgå exakt när varorna kommer levereras i samband med att konsumenten ska genomföra sitt köp i checkouten, säger Jimmy Swalén, Head of B2C på Best Transport.
År 2030 spår Svensk Handel att e-handelns del av den totala detaljhandeln är 40 procent. Idag är den 16 procent. Det innebär att framtidens paketvolymer kommer ställa till stora problem om det inte finns fler flexibla och hållbara leveranslösningar.
- E-handeln måste anpassa sig till konsumenten. Konsumenten kan inte anpassa sig till e-handeln. De e-handlare som har kundanpassat sina leveranser är de som kommer att stå som vinnare, avslutar Anders Ekman COO och medgrundare av Ingrid.
Tillbaka till nyheter