Jonas Arnberg har arbetat med analys av den svenska handeln hela sin karriär och har en bakgrund som VD på HUI Research och chefsekonom på Svensk Handel. I dag driver han bland annat Detaljhandelspodden och Shopadviser, en startup med ambitionen att brygga den digitala handelns möjligheter med den fysiska handeln. Han sitter även i styrelsen för ”Hållbar e-handel”.
I takt med att allt fler e-handlare kämpar med en tuffare verklighet märker Arnberg att hållbarhetsarbetet tappat fart.
Jonas Arnberg vill dock betona att det är en relativt ny bransch som fortfarande hittar sin form.
– I grunden är ju e-handel en mer hållbar och effektiv affärsmodell än den fysiska handeln.
Många utmaningar kvar
Det finns dock många utmaningar och mycket jobb kvar att göra. En till synes enkel sak som att minska storleken på paketen skulle minska antalet transporter. Det är dock svårt att få till, då majoriteten av försäljningen fortsatt sker i den fysiska handeln och där är paketstorleken en del av marknadsföringen av varan.
– Väldigt mycket handlar om den sista milen. Att få ner antalet returer och få ner luften i transporterna. Jag upplever att handeln ännu inte plockat de lägst hängande frukterna när det gäller hållbarhet. Det finns väldigt mycket kvar att göra.
När det gäller lastmile-leveranserna menar Jonas Arnberg att iBoxen, med sin öppna infrastruktur, kan vara en stor del av lösningen. iBoxen är tillgänglig för alla transportbolag och är öppna dygnet runt. Det innebär att transporter kan samordnas och effektiviseras, och trafik i bostadsområden därmed minskas.
– Om iBoxen får upp så många boxar som möjligt så blir det enklare att effektivt kunna förse konsumenterna med paket. Det kan exempelvis ske med en elektrifierad fordonsflotta som kör på nätterna, för att minska både trafik och utsläpp i bostadsområden, säger han.
Öppen infrastruktur bidrar till hållbarhet
Jonas Arnberg menar att både kommuner och fastighetsägare måste förstå att ett öppet nätverk av boxar är en självklarhet. En gemensam infrastruktur för paketboxar gör det enklare för konsumenten. Det är en och samma paketbox som leveransen kommer till, oavsett vem som levererar paketen. Dessutom är det en enorm fördel att enbart kunna ställa upp en paketbox som alla kan nyttja än att behöva upplåta yta för enskilda transportbolags boxar.
- En infrastruktur med boxar som är öppen för alla transportbolag bidrar till en mer hållbar e-handel, säger Jonas Arnberg.
Hemleverans kan upplevas som otryggt
Arnberg anser att det finns ytterligare förtjänster med paketboxar med öppen infrastruktur. I sitt arbete stöter han ofta på konsumenter som tycker att hemleveranser känns otryggt - de vill inte ha främlingar som plingar på dörren. Dessutom kräver hemleverans att kunden passar ett tidsfönster på tre till fyra timmar om de inte vill ha leveransen stående oskyddad i trapphuset. Om ett paket blir levererat till iBoxen kan kunden själv välja när hen hämtar ut det.
– Dessutom är ju hemleverans mycket dyrare för transportbolaget. I den fas som e-handeln är inne i nu, där man tvingas ställa om till lönsamhet och konsumenterna är mer prismedvetna, behöver hemleverans inte vara det bästa alternativet, säger han.
Tillbaka till nyheter