Skip to main contentSkip to navigationSkip to search

2022-04-21

E-handelsproffset tror leverans­boxar är framtiden

E-handelsproffset Patrik Rees ser leverans­boxarna som centrala i framtidens e-handelsutveckling - Jag tror att minst 50 procent av alla varor kommer att levereras till en box inom de närmaste åren, säger han.

Patrik Rees är en av grundarna till e-handelsjätten Bygghemma.se, som var pionjärer i branschen när verksamheten startade 2006. Efter att han sålde bolaget 2014 har han bland annat framgångsrikt investerat i en rad andra e-handelsbolag, där investeringen består både av pengar och praktisk kunskap.

- Det har inte funnits några skolor när det gäller e-handel, utan för många har det bara handlat om "trial and error”. Jag tänkte att i och med att jag har gjort en massa misstag under min långa resa så kan jag hjälpa andra att inte göra samma misstag.

Patrik Rees bor idag på Gotland och är en av delägarna i E-Business Partner. Några av de bolag han har varit med och investerat i är Snusbolaget och Proteinbolaget.

Patrik Rees är även ordförande i medlemsorganisationen Hållbar E-handel, och mycket engagerad i frågor som rör e-handeln i framtiden.

- Det händer otroligt mycket, och det gäller alltifrån teknik till beteendeformer, säger han.

Leverans­boxar håller han högt upp på listan i sin framtidsprognos för branschen:

- Framför allt kommer boxarna att öka stort i antal. Det finns ingen kundupplevelse i att ställa sig i kön till ett utlämningsställe, tvärtom.

- iBoxen tror jag mycket på eftersom de står utomhus och är lätta att ta sig till. Du kan gå dit när det passar dig.

iBoxens mål är att inom ett par år finnas över hela Sverige, och att alla hushåll i både stad och landsbygd ska ha en box nära där de bor eller dagligen passerar – utan att behöva ta bilen dit. iBoxen särskiljer sig från digitala ombud (de boxar som står i butiker) –  iBoxen står utomhus nära där konsumenterna bor och är dessutom öppna dygnet runt.

Och just tillgängligheten kommer bara bli viktigare, tror Patrik Rees.

- Jag ser inte att det måste finnas boxar intill varje trappuppgång men max 400-500 meter från där man bor. 

År 2030 spår Svensk Handel att e-handelns del av den totala detaljhandeln är 40 procent. Idag är den 16 procent. Det innebär att framtidens paket­volymer kommer ställa till stora problem om det inte finns tillräckligt med hållbara leverans­alternativ. Därför jobbar iBoxen tätt med kommuner, fastighetsägare och transportbolag för att kunna skala upp infrastrukturen fort.

- Det är ett måste att denna utveckling sker så snabbt som möjligt. Vi har så stora volymer redan idag att utlämningsställena håller på att drunkna i paket­, de klarar inte av det.

I arbetet med att jobba för en mer hållbar e-handel menar Patrik Rees att det är viktigt att vara transparant mot kunderna. Vilka val kan konsumenten själv göra för att få en mer hållbar leverans­? 

- Det skulle till exempel kunna vara att få några dagars längre leverans­tid mot att leverans­en blir mer klimatvänlig. 

Mycket handlar också om “last mile”-utvecklingen, det vill säga hur den sista delen av frakten av våra paket­ går till. För organisationen Hållbar E-handel är det ett ständigt pågående arbete att påverka de olika aktörerna i en mer medveten riktning.

Att lastbilar åker med paket­ med mycket fyllnademballage innebär att vi fraktar runt luft helt i onödan, säger Patrik Rees.

- Vi jobbar nu med hashtaggen #slutafraktaluft. Det handlar inte om att någon är dum, utan en vanlig anledning är att man växt för snabbt och inte har ordning på sitt lager. Det gör att man inte lyckas förpackningsoptimera sin leverans­. Men det känns som vi når ut bra och att aktörerna är lyhörda och vill medverka till större hållbarhet i branschen.


 



Tillbaka till nyheter

Läs mer om: iBoxen - så funkar det

En del av hållbar E-handel