- Konsumenterna vill kunna välja hur de vill få sina paket levererade. Det är ett väldigt starkt och tydligt krav. Vi vill fortsätta leverera den bästa kundupplevelsen med hög precision. Med iBoxens leveransboxar får vi ett riktigt konkurrenskraftigt erbjudande i kombination med våra hemleveranser, säger Einar Wahlbom, Sales & Marketing Director på CityMail.
iBoxens boxar skapar ett nytt, unikt och bekvämt leveransalternativ för konsumenterna för leveranser från CityMail, som idag delar ut brev och paket till 54 procent av Sveriges hushåll.
- CityMails boxtjänst är otroligt konkurrenskraftigt ur flera perspektiv. Förutom att det är smidigt för våra kunder så finns det en hållbarhetsaspekt. Boxleveranserna bidrar till mindre trafik, lägre utsläpp och kunderna slipper ta sin egen bil till ett ombud och förhålla sig till deras öppettider, säger Mikael Rosendahl, vd på AMA Group.
Det som särskiljer iBoxen från andra boxlösningar, förutom att det är den enda boxlösningen som är öppen och tillgänglig för alla transportbolag, är att den alltid står utomhus nära där människor bor eller dagligen passerar.
- Våra kunder vill kunna få sina varor till en paketbox och då ska vi erbjuda den bästa och mest hållbara lösningen på marknaden – leveransboxar som står utomhus nära där våra kunder bor, säger Oscar Johansson, vd på 24.se.
iBoxen har nu avtal med elva av Sveriges största transportbolag*. På ett och ett halvt år har iBoxen placerat ut ca 1 300 leveransboxar i 54 av Sveriges kommuner. CityMail delar ut brev och paket i den absoluta merparten av dessa kommuner.
- Vår boxlösning är öppen för alla transportbolag vilket är det bästa för konsumenterna som enkelt och bekvämt kan få alla sina paket till samma box, säger Calle Keller, operativ chef på iBoxen.
iBoxen är finansierat för att skapa ett rikstäckande nätverk med boxar över hela Sverige, som ska underlätta vardagen för privatpersoner och företag. iBoxen kommer att finnas i 65–70 kommuner i slutet av 2022 och under 2023 kommer ytterligare ett par tusen boxar placeras ut.
*Airmee, Best Transport, Bring, CityMail, DB Schenker, DHL, Early Bird, FedEx/TNT, Premo och UPS.
För mer information, kontakta:
Markus Trautmann, kommunikationschef iBoxen, mail: markus.trautmann@iboxen.com,
tfn: 0721-417 417
Einar Wahlbom, Sales & Marketing Director CityMail, mail: einar.wahlbom@citymail.se
Tfn: 070 789 99 27
iBoxen
iBoxen utvecklar en rikstäckande infrastruktur för leveransboxar utomhus - tillgängliga för alla dygnet runt. Vi investerar stort med målet att alla Sveriges 4,7 miljoner hushåll - i såväl landsbygd som stad - enkelt och bekvämt ska kunna hämta, skicka och returnera sina paket via en leveransbox nära sin bostad eller där de dagligen passerar – oavsett var de handlar och vilken transportör som levererar paketen. Leveransboxarna är ett nödvändigt och bekvämt alternativ till ombuds- och hemleveranser.
iBoxens infrastruktur kan användas av alla transportbolag vilket gör det möjligt för e-handeln att fortsätta växa - på ett mer hållbart sätt. Boxarna leder till färre och kortare transporter på landsbygden och skapar förutsättningen för nattleveranser med elfordon i städer. iBoxen ägs av grundarna, Fastighets AB Balder, Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (SBB) och Redito, och är finansierat för att skapa ett nätverk med boxar över hela Sverige. iBoxens leveransboxar använder programvara från företaget Qlocx.
CityMail
CityMail levererar paket hem, till paketboxar och till ombud. Vi täcker ca 65% av Sveriges disponibla inkomst & når över 5 miljoner konsumenter med våra hushållsnära tjänster. Hos oss samdistribueras paket och brev i samma logistiknät vilket ger en överlägsen klimateffektivitet. Med strategiskt belägna terminaler och lokala CityMail-kontor är mer än hälften av våra last mile leveranser helt utan utsläpp, i stadskärnor, där det är mest känsligt är mer än 95% av våra leveranser helt utsläpps- och bullerfria.
Tillbaka till nyheter