Last Mile Experts är en konsultfirma med fokus på e-handel och transport av varor. I april i år släppte de rapporten ”Out of home Europe” där de kartlagt läget för den europeiska e-handeln, baserat på siffror från 2020.
Sverige är fortfarande i ett tidigt stadie när det gäller leveransboxar.
Enligt Last Mile Experts bör varje land ha 10 utlämningsställen per 10 000 invånare för att maximera hållbarhetsvinsterna. I början av året var det bara Finland, Tjeckien, Danmark och Slovenien som mötte dessa kriterier. I jämförelse så hade Sverige cirka sju uthämtningsställen per 10 000 invånare.
Av dem är det bara ett som är en leveransbox.
– I dagsläget skickas det 1,2 miljoner paket om dagen i Sverige. Det kan växa till 1,4 eller till och med 1,5 miljoner under nästa år. Den svenska marknaden är en ”Sleeping beauty” med enorm potential. Företag som iBoxen kommer att förändra det här, säger han.
Mirek Gral har djup erfarenhet av den Europeiska marknaden, och har bland annat lett arbetet med att starta ett nordiskt högkvarter och paketcenter för UPS i Stockholm. Han var även med i teamet som ritade även om den amerikanska jättens nordiska distributionsnätverk. Gral har jobbat i Sverige, Belgien och Nederländerna men är nu bosatt i Polen, ett av de länder som har högst densitet av leveransboxar i världen.
Lastmile är en stor utmaning
En av e-handelns stora utmaningar är att hantera de ökande kostnaderna för logistik och transport. En stor del av logistik-kostnaden är den sista biten ut till kund, den så kallade last mile.
Mirek Gral menar att leveransboxar med öppen infrastruktur, som iBoxen, kan vara en nyckel för att e-handlare ska lyckas balansera ökade krav från konsumenter på tillgänglighet och smidighet mot kostnader.
Mirek Gral hade nyligen kontakt med ett leveransboxföretag i Österrike som, precis som iBoxen, har en öppen infrastruktur. Företaget var chockat över vilket tryck det var från transportörer på att bygga ut nätverket.
– Det kommer fler öppna nätverk runt om i Europa. De öppna nätverken är mycket mer kostnadseffektiva och miljöeffektiva. Alla transportörer som är anslutna tjänar på det ekonomiskt, säger Mirek Gral.
För att miljöeffekten ska maximeras krävs det att leveransboxarna placeras smart. Enligt Last Mile Experts är konsumenterna beredda att gå 300 – 350 meter för att hämta sina paket. Om avståndet är längre till leveransboxen är risken stor att kunden väljer att hoppa in i bilen i stället. Just därför poängterar att Mirek Gral att ”densitet” är nyckeln för att miljövinsterna inte ska kunna avfärdas som greenwashing.
Även här har de öppna nätverken en fördel.
– De öppna nätverken är lättare att utveckla eftersom operatören bygger nätverket baserat på data från de anslutna transportörerna, vilket skapar en karta över områden med hög densitet. Det kommer att skapa närhet både för konsumenter och transportörer, säger han.
Slutsatser från rapporten Out of Home Europe:
Globala logistikkostnader väntades nå 10.6 triljoner dollar 2020 *
70 procent av kostnaden kommer från transport, varav 40 procent av de 70 är relaterade till last mile
Last mile är den största utmaningen för transportörer, och kraven från konsumenter ökar.
Leveransboxar som öppna för alla transportörer kommer att bidra till att kapa kostnader för last mile-leveranser
* Under Q1 2022 kommer Last Mile Experts släppa en ny rapport baserad på siffror från 2021.
Tillbaka till nyheter