iBoxen utvecklar ett rikstäckande nätverk av utomhusboxar som är öppna för alla transportbolag, privatpersoner och företag. Vi ansvarar för boxinfrastrukturen – transportörerna levererar paketen.
– Med en öppen infrastruktur följer också ett tydligt ansvar: vår tjänst ska vara tillgänglig för alla, säger Markus Trautmann, kommunikationschef på iBoxen.
Som användare ska du kunna lämna eller hämta paket även om luckorna sitter högt upp. Via iBoxens app kan du välja att få paketet placerat i den nedre delen av boxen och få instruktioner upplästa med talsyntes – funktioner som gör tjänsten enklare att använda.
Samarbete och innovation för ökad tillgänglighet
Tillsammans med Synskadades riksförbund (SRF) har vi testat vår lösning med personer med synnedsättning och fått värdefulla synpunkter som redan ligger till grund för konkreta förbättringar. Genom att förstå hur olika funktionsvariationer påverkar användningen kan vi systematiskt undanröja hinder och skapa en mer inkluderande tjänst.
– Samarbetet med Synskadades riksförbund är naturligt för oss, eftersom iBoxen är öppen för alla och lika värde är en självklarhet. Att infrastrukturen fungerar för alla är A och O, säger Johan Edstav, chef samhällskontakter & hållbarhet.
För många personer med kognitiva nedsättningar upplevs traditionella paketombud ofta som stressiga eller svårnavigerade. Den fysiska miljön, köer och många moment kan skapa onödig osäkerhet. Paketboxar kan i många fall erbjuda ett lugnare och mer självständigt alternativ.
På iBoxen arbetar vi kontinuerligt med att utveckla vår app och våra arbetssätt för att göra våra lösningar så intuitiva som möjligt för alla användare.
– Vi vill att vår tjänst ska fungera för alla, oavsett förutsättningar. Därför förenklar vi flöden, reducerar onödiga steg och säkerställer att appen ger tydlig vägledning, säger Markus Trautmann.
Hela e-handelskedjan behöver säkra tillgängligheten
För att öka tillgängligheten i hela e-handelskedjan behövs ett närmare samarbete mellan flera aktörer. En viktig förbättring handlar om att redan i e-handlarens checkout tydliggöra vilka leveransalternativ som är anpassade för personer med synnedsättning. När den informationen blir synlig tidigt i köpprocessen skapas en mer inkluderande och trygg upplevelse.
– I det gränssnittet kan vi vara med, påverka och samarbeta med andra aktörer för att bidra till bättre tillgänglighet, säger Johan Edstav.
Utmaningar framåt
Ökad tillgänglighet kräver både innovation och fördjupad förståelse för hur olika funktionsnedsättningar påverkar användarupplevelsen.
– En utmaning för oss alla är att sprida kunskap, stödja och inspirera varandra så att så många som möjligt ska kunna leva ett aktivt och självständigt liv, säger Markus Trautmann.
Framåt handlar utmaningen om att sprida kunskapen bredare i branschen och fortsätta samarbeta med organisationer som Synskadades riksförbund. När fler aktörer i e-handelskedjan tar del av samma perspektiv skapas bättre förutsättningar för delaktighet och tillgänglighet för alla användare.
Tillbaka till nyheter