– I den cirkulära ekonomin blir kunden både användare och leverantör. Det förändrar allt – och sätter logistiken på prov, säger Joakim Kembro.
I forskningsprojektet, som finansieras av Hakon Swenson Stiftelsen och Handelsrådet, lyfts flera av de praktiska utmaningarna: osäkra volymer, unika artiklar med varierande skick och värde, samt nya aktiviteter som sortering, bedömning och reparation. Tillsammans gör det cirkulär handel både mer komplex – och dyrare – än traditionell linjär försäljning.
– Vi kan inte bara kopiera hur det linjära flödet hanteras och tro att det fungerar. Men vi kan lära oss av det, säger Ebba Eriksson Ahre.
Ny roll för butiken – och logistiknätverket
För att skala upp och göra cirkulära flöden lönsamma krävs nya lösningar både i butik och i logistikens infrastruktur. Här är iBoxen ett konkret exempel på hur det går att tänka nytt.
– Vi ser behovet av fler smarta och flexibla noder närmare konsumenterna. iBoxens öppna och tillgängliga utomhusboxar är ett gott exempel på hur man kan underlätta cirkulära flöden som begagnathandel, uthyrning och återlämning – dygnet runt och nära där människor bor, säger Kembro.
iBoxen finns idag i 100 svenska kommuner och närmare 50 kommuner i Finland. Boxnätverket är öppen för alla transportbolag och gör det möjligt att samordna leveranser och returer. Enligt Kembro kan det bidra till både effektivisering och ökad användarvänlighet – avgörande faktorer för att få konsumenter att välja cirkulära alternativ.
Samarbete framför konkurrens
En annan nyckel handlar om att tänka bortom den egna verksamheten. Ebba Eriksson Ahre menar att samverkan – mellan aktörer, teknologier och kompetenser – är avgörande för att lyckas med den cirkulära omställningen.
– Det är kanske inte rimligt att varje företag, särskilt små och medelstora företag, ska bygga sitt eget system från grunden. Vi måste våga samarbeta, dela resurser och utveckla den infrastruktur som redan finns. Här kan aktörer som iBoxen spela en viktig roll.
Cirkulärt kräver mod att testa
Projektet fortsätter nu med att utvärdera konkreta pilotlösningar och modeller för cirkulär logistik. Kembro och Eriksson Ahre understryker vikten av att våga testa, skala upp stegvis och anpassa utifrån vad som faktiskt fungerar.
– Det är en sak att prata om cirkulärt i teorin, konstaterar forskarna; men vi behöver fler exempel som fungerar i praktiken. iBoxen är ett av dem.
Tillbaka till nyheter