I Harörat i västra Stockholm har de boende under en längre tid tyckt att de har för mycket onödig trafik i området.
– Vi har diskuterat många lösningar, som att sätta upp vägbommar och fartgupp. Att sätta upp iBoxen blev en del i detta arbete för att minska antalet budbilar som kör i vårt område.
– Det känns som en fantastiskt bra lösning att jag aktivt kan välja att få mina varor till boxen 50 meter bort i stället för att åka extra till en butik för att hämta mitt paket, eller att en budbil ska åka extra hit för kanske enbart mitt paket. Dessutom är iBoxen gratis för oss i föreningen.
Allt fler bostadsrätts- och samfällighetsföreningar börjar se fördelarna med iBoxen, som är byggd för att placeras utomhus. Det drygt två meter höga leveransboxen är gjort av galvaniserad plåt och har plats för 16 paket i olika storlekar.
Att boxen är leverantörsneutral - det vill säga att iBoxen är öppen för alla transportbolag - är något som lockar många föreningar. Det bidrar till minskad trafik in till bostadsområden, och även behovet för de boende att ta bilen till olika uthämtningsställen för att hämta sina paket.
Johnny Skeppstedt framhåller också hållbarhetsaspekten ur flera olika perspektiv.
– Jag har följt iBoxen sedan starten och uppskattar att de bygger en infrastruktur med leveransboxar som alla kan utnyttja. Istället för att respektive transportbolag bygger sina egna lösningar.
– Många e-handlare och logistikbolag marknadsför sig hårt att de fokuserar på hållbarhet. Men idag kan jag köpa en tub tandkräm för 30 kronor och få fri hemleverans. Nästa dag hänger den på min dörr. För mig är inte det hållbarhet utan ett skapat köpbeteende som inte är sunt. Varje hemleverans är förknippad med en ökad transportbelastning, så är det ju oavsett om budbilen går på el eller fossila bränslen.
– Här kommer en uppmaning till alla sista-milen-transportörer: Ta vara på möjligheten att ansluta er till iBoxen, det effektiviserar er verksamhet och hjälper oss konsumenter.
Tillbaka till nyheter