Mats Abrahamsson säger att staden bör ses som ett stort logistiksystem där varje del måste fungera på ett effektivt och hållbart sätt.
– Miljömässigt så måste ju den här helheten hänga ihop. Vi kan inte ha hur många halvfulla transportbilar som helst som snurrar runt på gatorna. Det är inte bra för miljön och inte bra för trängseln i städerna.
– Vi har politiker som vill jobba för bilfria städer, men då måste logistikperspektivet tänkas in från början.
Flera studier, bland annat från Svensk Handel, visar att e-handeln slagit flera rekord de senaste åren och siffrorna väntas fortsätta stiga minst fram till 2030. I dag är cirka 15 procent e-handel av den totala handeln. 2030 spås andelen e-handel vara så hög som 40 procent. Enligt Mats Abrahamsson är det viktigt att hela logistikflödet tänks in av de olika aktörerna, däribland städerna själva.
– Det vi kallar “last mile”, alltså sista milen-leveransen är en viktig bit. Varan kommer först till en terminal utanför stan och där gör man rätt sortering så att du förhoppningsvis får en effektiv leverans sista milen fram till leveransboxen, brevlådan eller annat uthämtningsställe.
– En sak som jag tycker är bra med iBoxen är att den är öppen för alla transportföretag vilket bidrar till att det blir färre “last mile”- transporter totalt.
Högre fyllningsgrad i transportbilarna menar Mats Abrahamsson är centralt för att kunna nå en högre grad fossilfria transporter.
– Men det är inget transportbranschen kan lösa enbart på egen hand. De pressas till låga priser från de stora e-handelsaktörerna som lockar kunderna med snabba gratisleveranser hem till dörren.
– Problemet är att transportbolagen som det ser ut idag inte har tillräcklig höga marginaler för att kunna stå för hela investeringen i till exempel elbilar själva.
Att samordna leveranserna blir därför A och O, enligt Mats Abrahamsson.
– I den bästa av världar kommer det då en full transportbil till leveransboxen, dit en konsument förhoppningsvis inte tar bilen utan går för att hämta sitt paket.
– Om iBoxen också kan bidra till den här typen av konsolidering av leverans till boxarna, så blir den lösningen än mer intressant ur logistik- och miljösynpunkt.
Mats Abrahamsson säger att dialogen mellan de olika aktörerna, som politiker, kommuner, transportbolag och boxaktörer, måste fortgå kontinuerligt.
– Det är ett delat ansvar som förutsätter att de pratar med varandra och tillsammans skapar lösningar som bidrar till samhällsekonomisk nytta och hållbarhet i samhället. Till exempel genom fossilfria leveranser.
Så funkar iBoxen
Tillbaka till nyheter