Vad är Last Mile delivery?
När allt fler väljer att handla online blir Last Mile-begreppet allt viktigare för konsumenternas upplevelse. Last Mile handlar om den resa som produkten gör, från lagerhyllan, via transportbilen, distributionscentralen, leveransboxen och hela vägen hem till konsumenten. För e-handlaren handlar Last Mile om att leverera varor till konsumenten, oftast så snabbt som möjligt samtidigt som företagets kostnader minimeras. För konsumenten handlar Last Mile om att själv kunna välja hur man vill få sitt paket levererat och att det tydligt ska framgå hur lång leveranstiden är. Att jobba framgångsrikt med Last Mile blir ett allt viktigare konkurrensmedel, för att erbjuda den bästa upplevelsen för konsumenten.
Utmaningar med Last Mile delivery
Alla som har handlat online vet att upplevelsen skiljer sig mycket mellan köptillfällena.
En stor orsak till detta är hur Last Mile-leveransen hanteras.
De flesta logistikleverantörer erbjuder idag digitala spårningstjänster som låter kunden följa varans resa från lager till leverans.
Därmed är det också omöjligt att dölja när det uppstår ineffektiva stopp i processen. Stopp som kan bero på olika saker – till exempel:
- Storleken på e-handlaren eller transportbolaget
- Hur många beställningar som plockas och packas i lagret varje dag
- Hur ofta transportbolaget hämtar beställningarna
- Var lagret är placerat – landsbygd, nära eller i stan
- Antal leveranser längs rutten och antal rutter
- Hur leveransen sker
I takt med att allt fler handlar online har utmaningarna och kostnaderna som förknippas med Last Mile ökat för e-handlarna. Det gäller inte minst det faktum att konsumenterna idag allt oftare förväntar sig gratis fraktalternativ. Detta innebär i sin tur att kostnaderna för leveranserna äter av e-handlarens marginaler.
Last Mile-trender 2022
Konkurrensen när det gäller att ta fram den bästa Last Mile-upplevelsen är tuffare än någonsin. Tack vare ny teknik och nya hållbara leveransalternativ så sker denna utveckling just nu snabbare än någonsin. Här är några av de mest spännande Last Mile-trenderna just nu.
1) Krav på snabbare leveranser
Under de senaste åren har det dykt upp allt fler aktörer som erbjuder leverans redan samma dag – oavsett om det handlar om matvaror, apoteksprodukter eller hemelektronik. I takt med detta har också konsumenternas förväntningar ökat. Många, speciellt yngre personer, är också beredda att betala extra för expressleverans – men de allra flesta förväntar sig i alla fall att erbjudas detta som alternativ. Dessa förväntningar ställer därmed ökade krav på både e-handlare och transportbolag.
2) Lagerhubbar centralt i storstäderna
I både USA och i Kina har förekomsten av små, urbant placerade, lagerhubbar funnits i flera år och nu har detta fenomen även dykt upp i Sverige. Genom att hitta strategiska platser eller använda egna butiker där man lagerför de allra vanligaste varorna kan transportbolagen sedan erbjuda hypersnabba leveranser.
3) Dataanalys sänker Last Mile-kostnaderna
Att använda digital teknik för att erbjuda spårning av en försändelse i realtid börjar mer och mer bli en hygienfaktor. Den nya tekniken kommer dock att leda till andra effekter – för både e-handlare och transportbolag. Genom att analysera den stora mängd data som de automatiserade systemen genererar kommer Last Mile-aktörer ha möjlighet att hitta effektiviseringsmöjligheter och därmed kunna spara resurser. Besparingarna kan sedan användas till att pressa kostnaderna ytterligare.
4) Hållbarhet, hållbarhet, hållbarhet
EU:s taxonomi träder i kraft 2022. Det är en ny lagstiftning vars syfte är att införa gemensamma definitioner av vad som är hållbart, och därmed underlätta för investerare att göra hållbara investeringar. Detta innebär också att de redan högt ställda hållbarhetskraven skruvas upp ytterligare vilket förstås påverkar även leveranskedjor och e-handeln. I Sverige ställer konsumenterna redan idag höga krav på att erbjudas hållbara valalternativ när det gäller leveransen av deras varor. I storstäderna finns det aktörer som hanterar paket med el-cyklar och den här trenden kommer bli allt viktigare.
Så jobbar iBoxen med Last Mile
Under ett dygn skickas det idag ca 1,2 miljoner paket i Sverige och inom ett par år kommer antalet vara det dubbla – över 2 miljoner paket per dygn. Ökade e-handelsvolymer innebär ökat antal paket, och fler leveranser. iBoxen utvecklar en rikstäckande infrastruktur med leveransboxar som är öppna för alla transportörer. iBoxen fortsätter att investera med målet att alla svenska hushåll ska ha en leveransbox nära sin bostad eller där de dagligen passerar. Leveransboxarna ger förutsättningar för e-handeln att växa på ett hållbart sätt. Alla invånare i Sverige kommer framöver att kunna hämta, skicka och returnera sina paket via en leveransbox nära sin bostad – oavsett var de handlar sina varor och vilken transportör som levererar dem.
För mer läsning om lastmile kan vi rekommendera att titta närmare på följande experter:
Marek Rozycki
Tony Jasinski
Mirek Gral
Arkadiusz Kawa
Axel Stetenfeld
Tillbaka till nyheter