Vid Aleris sömnapnémottagning är det nu möjligt för patienter att själva välja hur man föredrar att komma i kontakt med vården. Nu kan patienterna enkelt och bekvämt hämta, och framöver även returnera, sin utrustning vid utredning och behandling av sömnapné via en leveransbox. Sedan tidigare är det möjligt att hämta och lämna sin utrustning efter besök på mottagningarna.
— Vi vill göra det enklare. Patienter kan nu välja när och hur man vill hämta sin utrustning vid utredning och behandling av sömnapné. Det ger en ökad tillgänglighet och trygghet för patienten att veta att det finns flera sätt att vara delaktig i sin egen vård, säger Mikael Lindh, affärsområdeschef på Aleris.
iBoxens infrastruktur av smarta leveransboxar är ursprungligen framtagna för att hämta, returnera och skicka paket. Genom att nyttja boxarna och utveckla den digitala tekniken har iBoxen tillsammans med Aleris tagit fram en ny säker lösning som ökar samverkan mellan patienten och vården. För att hämta och lämna något i boxen krävs att personen legitimerar sig via mobilt BankID.
— För tio månader startade vi bygget av ett nytt, rikstäckande nät med leveransboxar utomhus - tillgängliga för alla dygnet runt. Det finns ett stort intresse kring vår lösning och flera spännande användningsområden har dykt upp. Det känns riktigt bra att vi så snabbt kunnat hitta en smidig och bekväm lösning för Aleris och deras patienter, säger Tim Jörnsen, vd på iBoxen.
Utplaceringen av de första boxarna är startskottet på ett unikt samarbete. Aleris och iBoxen är först ut och ensamma i Sverige med att nyttja smarta leveransboxar inom specialistvården.
Lösningen med boxar ger patienterna fler fördelar. Förutom att spara tid behöver inte starten på utredning och behandling av sömnapné begränsas till mottagningens öppettider eller särskilda drop-in tider. iBoxens leveransboxar står utomhus och med det är infrastrukturen tillgänglig dygnet runt, året om.
Fakta
De första leveransboxarna finns placerade utanför Sabbatsbergs sjukhus. Leveransboxarna står utomhus och är tillgängliga dygnet runt för patienterna.
Så här går det till
- Patienten väljer själv hur man vill hämta och returnera sin utrustning vid utredning och behandling av sömnapné
- Från iBoxen får du en digital nyckel via deras app eller sms när paketet är på väg
- Via iBoxens app identifierar du dig med Mobilt BankID och öppnar luckan
För vidare information kontakta:
Kenan Harbas, presschef Aleris, +46 70-783 42 03
Markus Trautmann, kommunikationschef iBoxen, +46 721-417 417
Om Aleris
Aleris är ett av Skandinaviens ledande privata vårdföretag. Vi bedriver specialistsjukvård och diagnostik på närmare 130 platser i Sverige, Norge och Danmark. Våra 4 700 medarbetare går till arbetet varje dag för att ge patienter och uppdragsgivare en nära och tillgänglig specialistvård med hög kvalitet.
iBoxen
iBoxen bygger en rikstäckande infrastruktur för leveransboxar utomhus - tillgängliga för alla dygnet runt. Vi investerar stort med målet att alla Sveriges 4,7 miljoner hushåll - i såväl landsbygd som stad - enkelt och bekvämt ska kunna hämta, skicka och returnera sina paket via en leveransbox nära sin bostad eller där de dagligen passerar – oavsett var de handlar och vilken transportör som levererar paketen. Leveransboxarna är ett nödvändigt och bekvämt alternativ till ombuds- och hemleveranser.
iBoxens infrastruktur kan användas av alla transportbolag vilket gör det möjligt för e-handeln att fortsätta växa - på ett mer hållbart sätt. Boxarna leder till färre och kortare transporter på landsbygden och skapar förutsättningen för nattleveranser med elfordon i städer. iBoxen ägs av grundarna, Fastighets AB Balder, Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (SBB) och Redito, och är finansierat för att bygga ut nätverket med boxar över hela Sverige. iBoxens leveransboxar använder programvara från företaget Qlocx.
Tillbaka till nyheter