2021-11-22
Transportörneutrala boxar är nyckeln
Olle Janrik, direktör för Sveriges Paketombud, brinner för öppna infrastrukturer och samordnade leveranser. Framöver vill han se frågan lyft ännu högre på den politiska agendan.
2021-11-22
Olle Janrik, direktör för Sveriges Paketombud, brinner för öppna infrastrukturer och samordnade leveranser. Framöver vill han se frågan lyft ännu högre på den politiska agendan.
– iBoxen är en föregångare. Klimatet vinner, kunderna vinner och transportörerna vinner, säger han.
I takt med att näthandeln ökar i Sverige växer även kraven på alternativ till de lokala ombuden.
Runt högtider som Black Friday och jul upplever de en ohållbar situation.
– Lagret fylls långt innan Black Friday och jul. Sedan korridoren, och sist fylls duschen upp. Det är fler paket än ombuden kan hantera. Därför tror jag också att boxar är ett bra komplement över tid, säger Olle Janrik.
Olle har en lång bakgrund i branschen och var med och startade organisationen Sveriges Paketombud för att erbjuda de lokala ombuden en stark motpart i förhandlingar med transportörer och handlare.
Han fick tidigt upp ögonen för leveransboxar, men ser ett problem i de stängda boxnätverken som enskilda transportörer bygger upp och som endast de själva kan leverera till.
iBoxen är unik i och med att den är öppen för alla transportörer och handlare.
– Jag hade tjatat om att det borde vara transportörsneutrala ombud och boxar. Då dök iBoxen upp och jag blev väldigt nöjd. Jag tror att marknaden behöver mogna, och här har iBoxen satt fram foten tidigt, säger han.
Han menar att alla i förlängningen vinner på ett system där transporter kan samordnas. Tillsammans med Tillväxtverket har Sveriges Paketombud med fem regioner drivit ett projekt under två år där de vill utöka samtransportsdelen.
Planen är att köra samtransporter i Arjeplogs kommun under ett år.
– Klimatet vinner, kunderna vinner och transportörerna vinner, säger han, och fortsätter:
– Vi räknade utifrån tillgängliga data att man vinner 10 ton CO2 på samordnande leveranser på bara en ombudsort per år. Transportörerna borde vinna en halv miljon på ett år, och konsumenterna får säkrare leveranser.
Olle Janrik vill se politisk handlingskraft, och om så krävs lagstiftning, kring konsoliderade transporter.
– Vi har varit och träffat Regeringskansliet flera gånger. De är superintresserade av våra åsikter, så det är kul. Lagförslag tar lång tid, men det kommer att komma mycket av det här framöver, säger han.
Markus Trautmann
Tel: +46 721-417 417
Email: markus.trautmann@iboxen.com